Mergel Håndværkeren 20251 21-11-2010 15:30 Nu har jeg forsøgt at spørge flere ældre menesker hvad man egentlig brugte Mergel til, og får højst forskellige svar.Så skulle der mon være en her på LDS. der virkelig ved hvad det blev brugt til ville det glæde mig.V.h. Håndværkeren 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
jbr 2074 7451 Sunds 21-11-2010 15:53 Lidt søgen på nettet siger at det blev brugt til jordforbedring. Det indeholder 10% kalk og kan således bruges til at justere i basisk retning.Blev også brugt til jordforbedring da den jyske hede skulle opdyrkes.I gamle dage gravede man det op, lige efter høst og kulede det ned igen når det var tørt (og knust), for derved at få et større høstudbytte.Så blev jeg også så klog... tak for det kære Håndværker.Vidste egentlig kun at Mergelgrave skal man holde sig fra.... på listen over forbudte ting, da jeg var knægt " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "Med venlig hilsenJanSolus 24 "Ofelia" ___/)__/)_ www.solussiden.webs.com
Håndværkeren Trådstarter 20251 21-11-2010 16:05 Og jeg havde bla. hørt at det blev brugt til mørtelfremstilling, man tørrede det knuste det til pulver og blandede det op med en meget plastick lertype og lidt fin grus.Det kunne så stå til det skulle bruges og så blot slemmes op med vand.