Dæmpning af LED pærer

jeg har monteret 3 indbygningsspot nederst i en gipsvæg for at oplyse gulvet i en entre. Jeg har monteret kipbare spots med 3 watt 220 volt LED pærer. Nu dukker probelmet op: De kan ikke kippes så meget ned at de ikke skærer i øjnene når man går hen imod dem og de er utrolig skarpe i lyset. Hvad kan jeg bruge som lysdæmper?? Alm. elektronisk dæmper? Eller kan man ikke dæmpe LED-lys? Hjælp!! konen er tosset

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan godt dæmpe LED.

Men der skal specielle LED pærer til, som er i jetjagerpriser - ca. det dobbelte af ikke-dæmpbare.

LED bånd som jeg lige har sat op kan ikke dæmpes med lysdæmper - der skal en dimmer til på DC-siden.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg tror jeg ville prøve at forme,klippe nogle " eyeliner " ( ligesom dem man ser på " brian-biler " ) af julesølvpapir. LED bliver ikke særligt varme så du kan godt prøve med det. Hvis det så virker kan du jo få lavet/lave nogle permanente i eks. rustfrit.

Hvis det ikke virker er du nok nødt til at udskifte pærerne med dæmpbare - vær opmærksom på hvilken type dæmper der er angivet ved pæren.

hvis du googler " dæmpbar led " får du en del hits.

Du skal jo gerne have fruen gjort glad igen inden jul

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

tak for tippet EISOE. Jeg er rigtig i kridthuset, da det var min egen ide og de sidder "lige for" i huset, så det er bare så synligt. Kæft hun er sur

 

Kender det

Da jeg lige havde sat mine 5 m LED-bånd op - oppe ved loftet som indirekte belysning var bemærkningen " det er da noget poppet tivolilys " - måtte give hende lidt ret - man kunne se 150 lysprikker på væggen fra båndet - båndet kunne ikke ses.

Jeg satte så en " lyskasse " omkring - lavet af hvide fejelister lodret - det gav nok til at prikkerne ikke kunne ses fra stuen - uden at lysudbyttet blev nedsat synligt.

Fruen er glad igen  - og synes nu det er pænt ( jeg satte så førnævnte dimmer på DC-siden - fjernbetjent )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Hej

Denne her kan dæmpes, og er nogenlunde til at betale..!
http://www.leuchtmittelprofi.de/product_info.php/info/p12581_Paulmann-28065-LED-Premiumline-Reflektor-51mm-4W-GU10-dimmbar.html/XTCsid/7ad0db1fbb3ac72c4bacb3f0798be3a2

Mange hilsner
Polite
 
@polite

Nu ved vi jo ikke hvilken type pære Uldal har i sine spots............

Men den du nævner er da sikkert god nok - man kan bare ikke vide det med de mangelfulde specs. den har.

Jeg savner : Farvetemp. ( varmhvid er et vidt begreb ), lysudbytte og Ra-værdi - specs. som bør oplyses.

Kender jeg ikke disse vil jeg handle andre steder. Mine krav er f.eks. Ra = mindst 80 og til primær belysning Ra 90, Farvetemp. mellem 2600 og 2900 K - lysudbyttet kan så afhænge af benyttelsen.

Disse er både billigere og har specs. oplyst :

http://pmlight.dk/spotpaerer-10/gu10-16/gu10-daempbar-3x1w-varmhvid-2800k-spotpaere-13.html

http://pmlight.dk/spotpaerer-10/gu10-16/gu10-daempbar-3x1w-varmhvid-2800k-spotpaere-310.html

Men vi ved jo stadigt ikke om det er GU10 fatning............


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej EISOE

Nej, derfor er det ene vist lige så godt som det andet :-)
Tak for linket - ser ud til at være en ok side - men hvem producere LED spotsne..?

Det link jeg henviste til er spots fra Paulmann - lidt flere "specs." kan findes på firmaets site.

Mange hilsner
Polite
 
jeg tar konsekvensen og smider de led'er ud og sætter halogen med indb. trafo i. Så kan jeg bruge en touch-dæmper til alm glædepører

 

Hej Uldal

Du kunne også vælge at udskifte dine pærer til LED pærer som understøtter LK Touch dæmperen, f.eks. en Sunflux Halo 5W GU10, så vil du ikke få problemer med at bruge LED til dine dæmper...


Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

  • Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis