Placering af dampspærre / fugtspærre

Hej Alle,

Dette emne har været berørt før, men jeg synes ikke at jeg har fundet det svar jeg søger.

Jeg har købt et gammelt hus fra 1964, hvor jeg vil udskifte det gamle trægulv med et nyt spånpladegulv.

Gulvet består at et betonlag (klaplag), som er IKKE er isolering under.
Det gamle gulv var opbygget således: Jord-Beton-Strøer med isolering-dampspærre-gulvbrædder.

Da jeg pillede det gamle gulv op, bemærkede jeg, at der var fugt på undersiden af dampspærren. Dette må jo være fugt som kommer nedefra.
Enkelte af gulvtrøerne var "bløde", men der var ikke tegn på decideret "råd", eller svamp. Umiddelbart så de faktisk ganske fornuftige ud.

Spørgsmål: Hvordan skal gulvet opbygges:

1) Beton-fugtspærre-strøer med isolering-spånplade.

eller

2) Beton-strøer med isolering-dampspærre-spånplade.

Man har jo altid hørt.at dampspærre skal placeres på den VARME side af isoleringen.

Men man har også hørt, at der kan trænge fugt op igennem betonen, så man skal bruge fugtspærre.

Og jeg har læst mange steder, at man kun må have EET lag fugtspærre/dampspærre, idet fugten ellers vil blive fanget mellem de 2 lag.

Hvad er den rigtige konstuktion ? Håber at der er nogle kloge menneske som kan hjælpe.

Mvh Ole





15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugtspærre direkte på betonen, og max. 50mm isolering ovenpå.
Det er netop derfor der kun må lægges 50mm isolering, men 70mm kan jeg se at rockwool alligevel anbefaler i den nye lille røde.
Hvis nu at dampspærren er under betonen, så må man ikke ligge en til over vel?
Mit hus er fra 1961
Det du har er formodentligt et støbeunderlag af plast. Som er lagt ud for at forhindre at der trængte betonslam ned i det kapilarbrydende lag, ofte 15 cm singels.
Det er rigtigt at hvis du udlægger en dampspærre oven på betonen så får du to dampspærrer i konstruktionen.
Men det er kunteoretisk. Den nederstfugtspærrer, unde betonen er formodentlig slet ikke særlig tæt.

Det skal understreges at den folie man udlægger OVEN på betonnen er en FUGTSPÆRRE som har til formål at hindre fugtoptrængen fra undergrunden. Altså for at beskytte isolering, strøer og gulv mod fugt.
Men uheldigvis har en dampspærre og en fugtspærre jo præcis samme egenskabernår det gælder tæthed.
Og derfor virker folien oven på betonen osse som dampspærre for det damptryk der kommer fra det opvarmede rum ovenover.
Det er derfor rigtigt at dampspærren ligger på den forkerte side af dampspærren.
men osse at man pr erfaring har vedtaget at 70mm isolering er det maksimale at anbefale.

Men den dag nogen opfinder en one-way dampspærre så vil problemet jo være løst.
Annonce
Siger det dig mere hvis jeg fortæller at plastikken går helt op til sokkel og ind.
plastikken ligger direkte på jord ingen kapilarbrydende lag, den virker tyk, gætter på 0,15mm.

Er bange for at de havde i 1961 tænkt sig den skulle fungere som en fugtspærre. Så er lidt bange for at ligge en til oven på betonen.
Det er nemlige lige præcis problemet med den type konstruktioner.
Det er j nærmest umuligt at vide om det plastik under betonnen er fugttæt eller ej.
Jeg tror at du har reti at man i 1961 har tænkt: Vi dropper sku det kapilarbrydende lag og lægger plastfolie i stedet.
(Ja, det er jo ikke sikkert at de bannede!)

Nu har du ikke fortalt hvad du vil gøre ved dit gulv.
Fortæl lidt om det!
Så tænker jeg over problemet imens. :o)
*jord
*fugtspærre
*100mm beton
Vil så lave:
*50mm isolering
*dampspærre (det er her jeg er i tvivl) dampspærren vil så komme til at ligge på opklodsningen.
* 63mm kerto strøger
*50mm isolering
*varmefordelingsplader med gulvvarmeslanger
* måske dampspærren kan ligge her?
*gulvpap
*30 mm massivt trægulv

Hvis vi lige i første omgang ser bort fra gulvvarmen.
Hvis vi vedtager at fugtspærren er tæt, (eller du mener det. rettere).
Så skal du udlægge trykimprægnerede strøer og opklodsningsmaterialer. Og isolering, evt. granulert flamingo.
Og lægge en dampspærre oven på strøerne. Gulvbrædder på toppen.

Det er osse muligt at du kan lægge dampspærren direkte ovenpå opklodsningen, men det bliver huelmig ikke nemt. Men det kan vel gøres.
Og så 50 mm imellem strøerne.

Men, men. Som tidligere skrevet idag. Hvis du skal leve op bR10 krav om varmeisolering skal der 200 - 250 mm isolering i gulvet.
100 mm isolering er simpelthen alt for lidt.

Der kommer mange spørgsmål om gulvarme her på forumet.
Det er et stort ønske hos mange mennesker og fred være med det. Men hvis man dels bruger en masse penge på etableringen af anlæget og samtidig hæver omkostningerne ved at opvarme sit hus. Ja så er det jo måske, alt andet lige, ikke gavnligt  når huset skal sælges.
Det kan jo om 15 år være svært at forklare at man har etableret gulvarme med en isoleringstykkelse på 100mm. Når nu kravet i BR10 var over 200 mm.

http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+...b8lge+br10

Der er ganske simpelt ikke plads til mere isolering, så kommer man over hoveddørs højde.
Vil det ikke være mere sikkert og skippe dampspærren?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis