Placering af dampspærre / fugtspærre

Hej Alle,

Dette emne har været berørt før, men jeg synes ikke at jeg har fundet det svar jeg søger.

Jeg har købt et gammelt hus fra 1964, hvor jeg vil udskifte det gamle trægulv med et nyt spånpladegulv.

Gulvet består at et betonlag (klaplag), som er IKKE er isolering under.
Det gamle gulv var opbygget således: Jord-Beton-Strøer med isolering-dampspærre-gulvbrædder.

Da jeg pillede det gamle gulv op, bemærkede jeg, at der var fugt på undersiden af dampspærren. Dette må jo være fugt som kommer nedefra.
Enkelte af gulvtrøerne var "bløde", men der var ikke tegn på decideret "råd", eller svamp. Umiddelbart så de faktisk ganske fornuftige ud.

Spørgsmål: Hvordan skal gulvet opbygges:

1) Beton-fugtspærre-strøer med isolering-spånplade.

eller

2) Beton-strøer med isolering-dampspærre-spånplade.

Man har jo altid hørt.at dampspærre skal placeres på den VARME side af isoleringen.

Men man har også hørt, at der kan trænge fugt op igennem betonen, så man skal bruge fugtspærre.

Og jeg har læst mange steder, at man kun må have EET lag fugtspærre/dampspærre, idet fugten ellers vil blive fanget mellem de 2 lag.

Hvad er den rigtige konstuktion ? Håber at der er nogle kloge menneske som kan hjælpe.

Mvh Ole





Hej Alle, Dette emne har været berørt før, men... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der bliver plads til meget mere isolering hvis du fjerner betonnen og idet hele taget laver konstruktionen efter gældende forskrifter.
Der bør etableres dampspærre.
Hvis ikke resikerer du at den gamle fugtspærre, som enten er tæt eller ikke tæt, kommer til at fungere som dampspærre med 100 m isolering placeret på den forkerte side af samme dampspærre.

Det handler meget om hvor sikker eller usikker din gulvkonstruktion vil blive.
Måske går det fint med en konstruktion uden dampspærre, måske ikke.
Men gulvkonstruktion er jo nærmest umulig at vedligeholde og føre tilsyn med. Derfor skal man i udpræget grad være sikker på at den opbygges så den virker efter hensigten.

Hej
Tillader mig lige at komme med et supplerende spørgsmål, da jeg er ved at lave stort set samme konstruktion i et kælderrum, dog uden gulvvarme.

Jeg skal ligge nyt gulv ovenpå eksist. betongulv samt nye gipsvægge på stål, med isolering.

Gulkonstruktion:

  • Beton (eksist. tykkelse kendes ikke)
  • opklodsede Kerto strøer (39*40mm), med 70mm isolering.(skal denne ligge direkte ovenpå eksist betongulv???)
  • ?Dampspærre?
  • 22mm gulvspånplader
  • 5mm lyddæmpningsmåtter
  • 6mm laminat klikgulv

Vægkonstruktion:

  • Pudsede betonvægge
  • C70 stållægter, med 70mm isolering.
  • ?Dampspærre?
  • 2x13mm gipsplader

Jeg er i tvivl når det kommer til dampspærren. Denne skal jo, ifølge Rockwools hjemmeside, både i gulv og vægge. Skal jeg så have tæt dampspærre helt fra loft til loft, hvis i forstår hvad jeg mener? (fra loft ned af væg - over gulv - op af væg til loft).?

Hvis mit spørgsmål er til gene i denne tråd så giv mig besked og jeg flytter den ud i sin egen.

Dit spørgsmål illustrerer lige præcis at byggeteknik er en blanding af erfaringer og beregninger.
Men også hvor vigtigt det er at der er TØRT i en kælder hvis man efterisolerer indefra.

I væggen følger du Rockwools opskrift.
I gulvet ilægges ingen dampspærre, men en fugtspærre, som udlægges direkte på det gamle betongulv.
Resten af gulvkonstruktionen der ovenpå.

Endvidere skal/bør der ventileres mellem underside gulvbelægning og overside isolering. Igennem fodlisterne.

Nu kan du så spørge hvorfor dampspærre i væggen og fugtspærre i gulvet. Fordi en kombination af erfaring og viden tilsiger det. For logisk er det jo på ingen måde. :o)
Okay tak for det hurtige svar.

Der mangler dog lige om dampspærren og fugtspærren så skal tætnes til hinanden??

Vil det sige at når jeg ligger fugtspærren direkte på gulve så skal stålskelettet til væggene stå herpå? og så gulvet ligger imellem gipsveggene??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis