Isolering af ældre bjælkesommerhus

Hej,

Jeg har et bjælkesommerhus, som er fra omkring 1970. Jeg skal til og ombygge / udvide. Jeg kunne godt bruge tre gode råd til følgende:

1. Ydervæggen er kun isoleret via den siolering der er inde i selve bjælken. Jeg overvejer at isolerer ydeligere indvendig fra, ved at lave et skelet af regler 2"x4" og isolere imellem disse.  Som indvendig beklædning har jeg tænkt at beklæde med blokhusbrædder for at bevare et bjælkehus "Look" Er det måden at gører det på eller er der nogen der har andre ideer.    

2. Jeg skal samtidig udvide stuen yderligere. Når jeg sætter sokkel og lægger gulv i den nye del overvejer jeg følgende to løsninger mht. isolering 

      Alternativ 1 - Videreføre den eksisterende løsninge, som er et cememt klaplag og
      med udlufningsriste i sokkel. Isoleringen ligger på lister oppe imellem gulv 3"x6" 
      gulvstrøerne.   

      Alternativ 2 - Som ved normal nybygning. 200 - 300 mm polystyren under 10 cm 
      betongulv.

3. Der er udsatte områder at yderbjælkerne, som er ret medtaget af regn og sol. Jeg tænkte om ikke jeg kunne beklæde ydervæggen med tynde lodrette lister og herefter beklæde med blokhusbrædder. Andre gode forslag

Mvh. Peder


Peder P

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke vild med bjælkehuse, hvilket nok præger mit råd.

1 + 3. Når nu bjælkerne er nedbrudte/på vej mod forrådnelse, så var det jo helt oplagt at efterisolerer udvendigt. Der er masser af muligheder, osse hvis du vil bevare "bjælkehuslooket". Det kan osse være en fordel i forb. med tilbygningen hvor du kan lave en godt isoleret stolpekonstruktion som beklædes tilsvarende.

2. Det er lidt af en smagssag. Faktisk har jeg selv et hus med begge dele. Hele stuen ertrægulv over krybekælder, resten incl. flisebelagt bad og køkken er terrændæk. (Så det passer rigtig godt).
Så det kommer måske lidt an på hvilke typer af rum/gulve du vil have i tilbygningen.
Det skal osse siges at risikoen for svampeangreb i terrændæk er næsten lig nul.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis