Fastbrændsel m. acu

Nogen der kører med fastbrændsel kedel med akkutank herinde ?

Hvis ja, hvor stor tank kører i med, og hvor tit skal i fyre ?

Har selv overvejet en Atmos Gasogen 22 kw kedel og en med 60 graders termovar ladeventil og en 1500 liters akku tank

Måske en 2000 liter tank i stedet for, hvis jeg finder en nem løsning med at få den ind.

Og nogen der ved om disse isoleringskapper er pengene værd ???

PS isoleringkappe til akkutank

Eller skal man hellere lave en kasse rundt om beholderen, også fylde denne op med flamingogranulat, og håbe man ikke skal derind igen inden for kort tid.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor får du ikke et pillefyr i stedet. 1 - 1½ times arbejde om ugen og altid varmt vand.

Skulle jeg endelig have en fastbrændselskedel, skulle den kunne yde mere end 22 kw.

Bruger selv i snit 5,5 kw over fyringssæssonen, så det vil svare til at jeg skulle fyre i den kedel på 22 kw i 4-5 timer for at varme akutanken op - på de kolde dage længere.

Mht. isolering - så isolere du med en given tykkelse i huse efter -12 grader ude og 20 inde - det giver en differens på 32 grader. Din tank og den omkringliggende temperatur vil have en væsentlig større differens. Så jeg vil smide alt det uld/granulat omkring du kan.

 

 

 

Jeg har pillefyr, og har haft det i 8 år efterhånden først en passat og nu en baxi, og det giver da også en del arbejde, og ikke mindst en masse støv og røg i værkstedet, også er det jo væsentligt dyrere i forhold til at fyre med brænde som jeg alligevel bruger tid på at kører væk til daglig.

Problemet er bare at den baxi 2.5 stoker jeg har nu ikke kører optimalt udover de 3-4 måneder om året det er rigtigt koldt.

Det er ikke det store problem med fyring over længere tid, da der vil blive fyret flere gange i døgnet i de kolde tider.
Har en 1800 l akku og en Atmos 32kw, men bruger det kun sommer og i ydersæson. Om vinteren kører pillefyret, medmindre jeg er hjemme nogle dag i træk. Gider ikke skulle fyre både morgen og aften, når jeg er afsted på arbejde i 13 timer (læs kan ikke nå at fyre nok til at holde huset varmt).
Men gå ind på

http://www.biovarme.dk/index.php?id=7

Der kan du lave beregninger udfra dit aktuelle varmeforbrug med forskellige størrelser akku og kedler.
Jeg vil helt klart fraråde et fyr, som er mindre end 32 kw, hvis du skal varme en akku på 1500 - 2000 liter op, - så kommer du til at fyre rigtig meget, når det bliver lidt koldere.
Det afhænger selvfølgelig også af husets størrelse og i særdeleshed også af forbruget af varmt vand, - et par teenagebørn kan nok holde farmand beskæftiget i fyrrummet

Men hvis du skal have noget som er smart, så skal du have et pillefyr ved siden af, Scotte eksempelvis, som selv kan tænde når akkuen bliver for kold og lige stille en ventil om, så der køres uden om akkuen. Så kan man fyre med brænde når man har tid og der er altid varme og varmt vand.
Jeg har en Atmos 22kw og en 2500L accutank. Jeg varmer 350 kvm op. Det kræver en fuld kedelfuld om morgenen og 2 kedelfulde om aftenen.

/John

/John Jensen

har en orland 25kw og 1000l akk fyrer 2 gange i døgnet og tanken holder 12 -13 timer 72c ladomat og termomix ctr
er kun i fyrrummet morgen og aften kar isuleret tanken med flaminko kugler i en spånplade kasst
virker bare helt vildt godt.

Anders
Annonce
Skrevet af JohnJensen på 21 nov 2010 07:48
Jeg har en Atmos 22kw og en 2500L accutank. Jeg varmer 350 kvm op. Det kræver en fuld kedelfuld om morgenen og 2 kedelfulde om aftenen.

/John

Det kunne jeg sagtens leve med, er det også når det bliver frostgrader eller snakker vi som vejret er pt... ?
Skrevet af anderswitt på 21 nov 2010 15:37
har en orland 25kw og 1000l akk fyrer 2 gange i døgnet og tanken holder 12 -13 timer 72c ladomat og termomix ctr
er kun i fyrrummet morgen og aften kar isuleret tanken med flaminko kugler i en spånplade kasst
virker bare helt vildt godt.

Anders

Det er da okay at man kan holde den kørende med 1000 liter aku, også kun fyre 2 gange dagligt, hvor mange m2 varmer du så op ???

Det med flamingokugler har jeg også kraftigt overvejet, frem for en isoleringskappe med kun 100mm isolering, der vil jo blive ekstremt varmt ude på værkstedet.
ja det glemte jeg lige jeg har 180m2 og det halve af det er 22c og resten 18-20c.
syntes heller ikke at de isoleringskapper med 100mm isolering er nok og de står vist også til 3-4000
så det blev flamingokugler sviner lidt når man laver det og så er det billigere end rockwool
jeg har et kl combi som er meget nem at stille om,der skal flyttes en plade i fyret et hak.tager 30 sek
det er forskellen på at fyre med fast brændsel og bruge siloen
det kan æde næsten alt piller-kul-korn-fuglefør osv.
har en 1000l akk tank det er nok til en arbejdsdag hvis jeg fyre om morgen og 2 gange om aften.
hvis det er bagefter når jeg køre med silo kan man også smide en pind i pga 2 kamre
Jeg kører med forskellig "ammunition", beroende på udetemperaturen. Uden for den mest kolde sæson bruger jeg gran, når det bliver koldere bruger jeg udelukkende bøg. Så bliver det måske også til en extra efterfyldning i løbet af aftenen når det bliver rigtigt koldt. 

/John

/John Jensen

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis