Fastbrændsel m. acu

Nogen der kører med fastbrændsel kedel med akkutank herinde ?

Hvis ja, hvor stor tank kører i med, og hvor tit skal i fyre ?

Har selv overvejet en Atmos Gasogen 22 kw kedel og en med 60 graders termovar ladeventil og en 1500 liters akku tank

Måske en 2000 liter tank i stedet for, hvis jeg finder en nem løsning med at få den ind.

Og nogen der ved om disse isoleringskapper er pengene værd ???

PS isoleringkappe til akkutank

Eller skal man hellere lave en kasse rundt om beholderen, også fylde denne op med flamingogranulat, og håbe man ikke skal derind igen inden for kort tid.
Nogen der kører med fastbrændsel kedel med... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har i hvertfald besluttet mig for det bliver en 32kw frem for 22, det er kun en pris forskel på 3500,- så vist godt givet ud.

Det bliver mest løvtræ jeg kommer til at fyre med ( spærtræ , regler, forskalling og lægter ) også selvfølgelig lidt bedre brænde over vinteren, så man kan holde fyret kørende i længere tid om aftenen / natten.

Så er det bare om jeg skal etablere et større hul ind i værkstedet og tage en 2000 liter akku, frem for en 1500 liter som kun kræver en dør og en lysning bliver afmonteret.
Det er nemt   Tag to eller tre 1500 l og så evt en 50 kw, - så er du ved at være kørende . For hvis du har en Baxi 2,5 nu, som kører rimeligt om vinteren, så har du altså også et rimeligt stort varmeforbrug.

Alternativt et lille pillefyr med selvtænder ved siden af. Så har du altid varme, og jeg må indrømme, at jeg synes at comfort nogle gange undervurderes lidt

Problemet ved for lille kapacitet, er jo at man kan blive nødt til at forlade et godt selskab, blot fordi man skal hjem og fyre, fordi det fryser 10 grader udenfor.

Hvis vi siger at kedlen yder 28 kw i snit, delta-T er 45 grader, og huset forbruger 12 kw i timen, så i følge Biovarme's beregner vil det tage 5 timer at varme en 1500 l akku op, og kun 6,5 time at køle den ned igen. 
Så er det lidt noget skidt, hvis man kun fik fyret om morgenen, fordi man om aftenen skulle i by direkte fra arbejde. Det er  hvert fald koldt, når man så kommer hjem.

Et problem er også, at de kære gasogen-kedler kan være slemme til at bygge bro i brændselsrummet, hvilket gør at man helst lige skal forbi en gang eller to i løbet af sådan en portion brænde og rode lidt i brændet, så det falder ordentlig ned til dysen i den.
Altså det skal nok brænde, selv om man ikke gør det, - men kedlen yder slet ikke det maksimale, da alle de gode brandbare gasser ikke bliver brændt ordentlig af.
He he, nu er det da ikke nemt længere, efter dit sidste indlæg...

Det kan kører OK om vinteren ja, men ikke helt optimalt med mindre vi har hård frost, eller kraftig blæsevejr, forår / efterår kører det meget ringe.

Det skal være meget koldt i huset for at røre undertegnet...
Lige pt. er huset ca. 1 døgn om at falde 5-6 grader indenfor hvis fyret går ud, så når først det er varmet op, så tror jeg godt vi kunne leve med at huset måske var lidt køligt når man kommer hjem, så længe den hurtigt er oppe i temperaturen igen, evt. må man jo bare vende sig til at bruge brændeovnen igen, her i de meget kolde perioden, fruen i huset er glad for brændeovnens varme, det er undertegnet der ikke er så meget for alt for meget varme.

Men flere akku tanke er overvejet, men bliver også hurtigt en dyrere affære jo...
Nu har du garanteret også forbindelse til nogle smede, så istedet for at købe færdige akkutanke til uanstændige priser, - så kunne du jo få smeden til at svejse forstærkning og studse i nogle aflagte olietanke, de koster nærmest gratis.  

En mulighed er også dba og lign, - der er af og til både tanke, men også hele sæt lige til at sætte op. Jeg købte selv på dba, - 32kw Atmos, 1800 l Passat-akkutank, tilhørende 200 l ekspansionsbeholder, laddomat og divs 11/4" rør og fittings, motor ventil osv for ca 13.000,-
Der er mange som hurtigt bliver træt af at fyre med brænde, - så næsten nye anlæg sælges til små penge, - der er bare mere arbejde forbundet med det, end mange måske lige regner med.

Hvad angår din Baxi 2,5, så synes jeg du skal vende forbi Stokerpro.dk, - der er en Baxi-nørd, som elsker at få dem til at spille rigtigt. Jeg tror bestemt at din også kan komme til at køre ordentlig i ydersæson, selvom den måske er lidt overdimensioneret.
Okay, det var godt nok en super god pris, må lige holde øje med DBA engang.

Må lige snakke med den fyr fra stokerpro så, hvis vi holder fast i 2.5éren lidt endnu.
Annonce
Hej.

Jeg er i fuld gang med et lignende projekt efter vejledning på www.stokerpro.dk

Jeg har købt en atmos 50 Kw og en 2500 liters dieseltank som vist på billedet. Det har været et større projekt at gøre den klar end forventet men jeg har selvfølgelig sparret en del penge ifht. at skulle købe nyt.

Den er nu oppe at stå på højkant men jeg mangler at smeden kommer og laver resten af tilkoblingen.

                                V.h. Emil
Lækkert, husk billeder og beskrivelser hele vejen...

Hvad måtte du slippe for sådan en tank ?
500 Kr. for tanken og 500 kr. for at få den bragt med en vognmand.
Okay, det var godt nok også billigt..

Efter at den gamle tasso blev skrottet , har vi nu kun haft mega glæde af den nye Baxi 30 innova som er et skovtræsfyr , vi bruger kun nu ca  1/4 træ og har varme i hele døgnet efter 5-6 timer konstant fyring.

Baxifyret forsyner et 1260 liters buffertank som står udenfor huset med skumkappe omkring og udenom er der bygget et træskur som jeg har isoleret med 200mm rockwoll , og gulvet med 100mm flamingo, i kælderen ved siden af fyret står en 100 liters varmtvandsbeholder som den også forsyner , samt hele husets varme.

huset er på 2 x 85 m3 og vi fyre kun med grantræ med ca 12-16 % vandindhold.

I disse kolde vinterdage fyre vi fra kl 16.oo og til kl ca. 22 , så er alt vandet omkring 72-78 gr varmt , fyret går ud og vi har 22,6 grader i stuen hele natten til næste dag kl 16 her er buffertanken nede på 35- 43 grader , så det har været en super investering .

Alt det nye sparepumper og ladomat udstyr et monteret samt efter flere dage er der stadigvæk 50-60 grader brusevand som styres med lukkeventil.

I sommertiden fyre vi kun hver 3 el 4 dag

Mit hus er et bungalow fra 1948 , så det er fedt at kunne varme den op med så lidt træ.

Baxifyret er godkendt til trykexpansion og kan klare træ med et vandprocent på 28%

Vi har haft fyret nu i et år.

med venlig hilsen træmanden

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis