Overfladehandling af MDF "jigs"

Jeg er igang med at få mit lille all-round værksted op at stå. Jeg har en del maskiner, og til dem er det jo så populært at bruge "jigs" (hvad kalder man det på dansk?).

Jeg vil helst lave dem i MDF, da det både er økonomisk og formstabilt, og til at få fat på uden at skulle ringe og surfe i timevis.

Men problemet er, at at internettet er fyldt med gode råd, som dog ofte er på engelsk, og de varebetegnelser der bruges ikke umiddelbart lader sig oversætte (naval jelly, johnsons paste wax osv.). Man kan tit gætte sig til en nogenlunde dansk pendant, men ikke altid.

Så det jeg gerne vil spørge om er, hvad den bedste overfladebehandling af mdf er når det skal bruges til jigs, der ofte skal glide eller ting skal glide op ad det.

- Det skal helst være næsten 100% vandtæt, så mdf'en ikke optager fugt fra luften
- Det skal være nogenlunde slidstærkt, så det kan klare de forskellige glid
- Det skal helst tørre så meget op, at det ikke afgiver rester til andet træ
- Det skal helst være til at få fat i, i nogenlunde almindelige butikker (eks. biltema, harald, røverkøb osv)

Kan man ikke det, så ville link til nethandelsbutikker være cool.

Lige et tillægsspørgsmål. Hvilken overfladebehandling giver i jeres støbejernsborde på f.eks bordrundsaven. Jeg har brugt skuresvamp og wd40 til rengøring, en vandbaseret gulvlak, jeg med det samme har skuret "tør" med træspåner, og sluttet af med en hård gulvbonevoks. Resultatet er fremragende, men også ret tidskrævende.

Mange hilsner
Peter

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jigs kan oversættes til skabelon. jeg har givet noget mdf olie med godt resultat.

Jacob
Ok - tak. Troede faktisk at olien fik mdf til at ekspandere, fordi olien ikke som sådan fordamper.

Jigs er vel ikke kun skabeloner. Det er jo ligeledes forskellige holdere til træ, fræsere, forlængere til bordsavsland osv. På diverse webshops (endnu et nudansk ord) kalder de det også bare jigs.

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis