Spær vs. nyt gulv

Hej

Jeg er ved at renovere badeværelse på 1. sal, og skal have lavet et spunpladegulv med varmeslanger i og derpå et lag gulvgips og så klinker..

Jeg er nu ved at tage det gamle gulv op, og er stødt på et lille problem.

Gulvet i på hele 1.sal er lagt inden skillevæggene er rejst, hvilket vil sige at gulvet går ind under væggene.

Jeg kan jo sagtens save gulvet væk med en bayonet sav, men så bliver gulvet jo ustabilt i de tilstødende rum.

Jeg har så snakket med en tømre som siger at jeg skal skrue nogen spær stykker på med store vinkel beslag for at lave ny understøtning.

Det kan jeg også sagtens følge ham i, men nu er der 113 cm, mellem spærne, hvilket vil sige at der fra væggene og ind til det næste spær er temmelig langt. Så hvordan når jeg lige derind for at skrue?

Findes der alternativer?

Jesper Pedersen

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, et par veksler mellem de eksisterende gulvbjælker, også en nu bjælke under gulvet er det eneste rigtige, men er der langt ind til bjælken er det jo næsten umuligt at få monteret en bjælkesko til vekslerne på den eksisterende bjælke.

Hvor langt inde snakker vi om ?
Og hvilket gulv er det ?
Der hvor der er længst er der 70 cm..

Og som jeg kan gennemskue det skal der to bjælkesko ind.. Så selvfølgelig med lidt besvær og tålmodighed skulle det vel kunne lade sig gøre.

Det er et gammelt planke gulv, og i rummene op til er der lagt parket ovenpå.

Hvor tyk vil du sige bjælkerne skal være når der er et spænd på ca. 113 cm?

Jesper Pedersen

Drop den metode.
Du kan lægge en bjælke parralelt med de eksisterende.
Den skal placeres sådan ca. halvt inde unde skillevæggen således at osse den nye gulvbelægning kan hvile på den.
Den skal være knap så høj som eksisterende bjælker. Således at du kan liste den ind i mellemrummet mellem underside eksisterende brædder og eventuel forskalling eller andet.
Bjælken skal (formodentlig) klodses op på understøtningerne.
Understøtninger som der måske ikke er noget af, vi snakker jo et badeværelse på 1.salen, med mindre der er en væg under væggen i stueetagen.

Ellers er hpox metode helt klart nemmere ja, men kræver at den bjælke kan klodses op på noget, ellers skal vekslerne stadig etableres, en bjælke der bare hviler på forskallingen kan nemlig ikke holde både væg og det nye gulv.
Spørgeren har ikke nævnt noget om at hans 1. sal er svævende.
Så et eller andet sted må der vel være noget understøtning.

Men bjælken kan vel osse bare hænges op i tagspærrene - for sådan nogle må der være. Er jeg sikker på! :o)
Annonce
En evt. ny parallel bjælke kan vel ikke klodses op da, der er forskalling nedenunder... Det kan vel ikke bære en bjælke plus trykket fra gulvet når man går på det?

1. sal er "svævende".. Der er kun en mur gennem midten af huset der støtter.

Jesper Pedersen

Svævende var i betydningen svævende - frit i luften - som et flyvende tæppe. :o)
Ud over den bærende skillevæg i midten af huset må der vel osse være nogle ydermure?
De eksisterende bjælker ligger vel osse på ydermuren og den bærende skillevæg?
Det kan den nye bjælke så osse gøre.
Jeg har lige lavet en skitse af den nuværende opbygning..


Jesper Pedersen

Som hpox skriver, så kan din nye bjælke jo lægges ud på ydervæggen og ind til skillevæggen i midten, så kan det bære det tryk der kommer ved belastningen af bjælken, men kræver du kan komme derud og klodse dem op på væggen/remmen jo, og hvis der er lukket skunk i den ene ende, så er det jo ikke så nemt alligevel.
Jeg kan ikke komme ud til midten af huset.. Badeværelset fylder kom små 4m2 så det rager kun 1/4 ud i huset..

Jesper Pedersen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis