nedsænket loft, hvad med lampeudtag??

hej
Jeg er i gang med at renovere gangen og har revet det gamle loft ned. loftet var nedsænket og ovenover var loftet skråt altså til kip. Det er ca blevet sænket 10-15 cm ned. lampeudtaget sidder i det skrå loft og der var blevet ført en ledning til lampen i loftet jeg har revet ned.
Det kan vel ikke være lovligt lavet?? det nye loft skal også være sænket lige så meget ned som det jeg har fjernet men der skal vel laves noget ved den loftdåse så man kan komme til den nede fra og man ikke skal rive hele loftet ned hvis man skal til den. 
håber der er nogen der kan hjælpe

Hilsen Nitroman

nyt nyt nyt...
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nitroman

De skal forlænges med krympemuffer og føres ned til nyt lampeudtag - den gamle installation var ikke lovlig Husk at det er aut. elektriker arbejde.

/Jesp3r

Ja, det er lovligt at forlænge ledningerne med godkendte krympemuffer.

De skal dog trækkes ned til nyt installationssted med aflastning i det nye loft så.
Skrevet af KLAMPhugger på 20 nov 2010 11:26
@Nitroman
Det er skjulte samlinger og er dermed ikke lovlige!
En eletriker skal kunne komme til og have adgang til samtlige samlinge - kun vha. en skruetrækker.
Hvis ikke, vil de blive takseret som skjulte og ulovlige samlinger!

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Ja evt. rør som ledningerne er trukken i skal forlænges, så de går ned i den nye loftsdåse.

Et det kabler skal de skiftes, eller flexsamles (hvis det er lovligt) men det tror jeg nu det er.

Hvorimod jeg ikke tror det går, hvis det er ledninger, altsår at flexsamle dem.

mvh jens
Skrevet af Nitroman på 20 nov 2010 13:34
skal de så ligge i et rør eller sådan noget i hulrummet mellem det nye og gamle loft??
 
Samtlige samlinger skal lægge lige bag et dæksel, som en eletriker hurtigt og nemt kan afmontere med en skruetrækker, for at tjekke om de er korrekt monterede.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Må vi nu få nogle fakta på bordet/loftet.
Der er lavet tusindvis af forlængelse af ledninger, f.eks. når lofter sænkes eller der isoleres indvendigt på ydervæggene.
Så lovligt er det.
Jeg har hidtil troet at man kunne samle lederne på en sådan måde at de kunne tåle et vist træk og at krympemuffen isolerede og fastholdt samlingen.
Skal selv igang på et tidspunkt og har elkabler overalt.
Så det må I lige se at finde ud af. :o)

Du må gerne forlænge kabler med korrekt presse muffe og derefter med korrekt krympe flex henover og så ligge det i rør man ikke kan komme til. Dette er ikke en samling som sådan og skal derfor heller ikke ligge synlig til indspektion.

Så HPOX. Hvis du selv vil lave det så køb en korrekt tang til presse muffer og den korrekte krympe flex så sker der ikke noget.

Har selv lavet at par samlinger af disse  og du kan ikke rive sådan en samlig fra hinanden. Selv hvor kun presse muffen er på, er det isolering der glider af kobberet fremfor muffen der giver slip. Og med krympeflex på, ja så er det lige så stærkt som en uafbrudt ledning.

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tænkte jeg nok.

Men som den eneste type af fremmed arbejdskraft er det tilladt autoriserede el-installatører og ditto VVS-ere at udøve deres håndværk her på parcellen.
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis