Panasonic varmepumpe der ofte afrimer.

Hej,.

Håber der er en venlig sjæl herinde der kan hjælpe mig, kan se at der i forvejen er ret mange varmepumpe tråde

Jeg har en Panasonic 9IFP købt i Silvan i sommer men har aldrig været monteret før at jeg gjorde det. Indedelen er en CS-CE9GKEW og udedelen en CU-CE9GKE.

Problemet,.. eller rettere ved ikke om det er normalt men den er begyndt at afrime noget aller hen af hveranden time og sommetider hver time trods det kun er 0-1 grad udenfor... der hænger lidt istapper ned over udedelen men ikke noget alvorligt. Når den afrimer står den ligesom og ´klikker´ ret højt i indedelen og ikke nemt at sove i om natten.

Har godt læst de andre tråde herinde men kan ikke finde ud af om det er normalt ? Selvom pumpen er købt i Silvan var den ikke billig og den skulle være bygget til vores klima. Jeg har snakket med en kammerat der har en billigere pumpe, .. den afrimer ikke før temp kommer under -7-12 grader og slet ikke så ofte som min.

Det skal lige siges at den varmer helt fint indenfor når den kører men syns ikke længere det er sjovt med 10 min pause hver time

vh

Peter
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du selv instaleret den?

Hvis den ikke er korekt instaleret, med måske for lidt væske, kunne det måske være problemet.

Ellers må du jo have en kølemontør, ud at kikke på den, det er jo for dyrt, at køre med den, hvis det ikke fungere 100 %

mvh jens
Hej Jens,

Nej den er skam installeret af kølemontør der er vant til at installere Panasonics.. der er både suget vacumm og alt.

Nu har jeg prøvet at stille indetemp til 19 grader,.. og den har ikke afrimet siden. måske pga det er 3 grader udenfor og den ikke skal arbejde s ´hårdt´.. hm men hvad så når vi rammer -15 derude.

Peter
Min er også monteret af prof den laver det samme.
Alle varmepumper afrimer når temp er nede omkrin de 5 grader udendørs, med mindre afrimningen er 100 % styret af et varmelegme i udedelen. Er der varmelegme i udedelen er det lidt af en dyr fornøjelse... Nogle afrimer mere end andre.. Men afrimer den en gang i timen er der et eller andet galt, så jeg ville nok tage fat i ham der har monteret den, eller smide den retur til silvan og købe en varmepumpe af fagmanden.
Har monteret en Panasonic "Danmarkspumpe" i sommerhuset og umiddelbart lyder det ikke helt tosset.
Først det med støjen. Husk at det er et plastikkabinet som giver sig når der sker en pludselig temperaturændring, vores knager dog kun lidt, kig evt. på ophængningen og løsn evt. skruerne lidt så den kan arbejde i kabinettet.
Når din kammerats ikke støjer tror jeg det hænger sammen med at den ikke genererer så høj en temperatur som din, hvorfor temperaturforskellen ikke er så stor.
Jeg har lagt mærke til at luften føles temmelig koldt under afrimning.
Afrimningsperiodernes længde, lyder lidt voldsomt med 10min i timen ved 0 grader.
Det svarer til hvad vi oplevede sidste vinter ved -12 grader, har din udedel frit afkast så luftstrømmen ikke bliver forhindret?
I øvrigt vil jeg anbefale alle nye brugere af varmepumper at holde øje med filteret i indedelen, selv om jeg syntes vi holder rimeligt rent i huset så stoppede filteret til en gang om ugen i de første uger vi brugte anlægget. Nu er det nok at støvsuge det en gangved  hver 4 uges drift.

Held og lykke med den nye pumpe
Bjarne


 

Annonce
Hej

Hvor mange meter rør er der, hvis der kun er 3m rør kan de give støj i inddel, det giver sjældent støj ved rør over 5 m

MVH
Poul Larsen
Hej
Jeg har for 2 måneder siden købt en Panasonic CS-HE9LKE som er monteret af en prof. køler montør, min varmepumpe afrimer også i perioder ca. 1gang i timen med en varighed på ca. 10min. ved en ude temp. på 2-5 grader. men ellers virker pumpen fint, er dog ikke afprøvet i frostvejr endnu.
Jeg tror at intervallet for hvor tit den afrimer også har ret meget med luftfugtigheden at gøre, og ikke kun hvor meget pumpen yder.

Mvh. B
Hej allesammen,

Tak for svarene, .. er nu også godt tilfreds med den. Normalt ville jeg ikke købe den slags i Silvan men da der medfulgte et skrivelse fra mellem importøren at den var lavet til det danske klima osv og jeg fandt ud af det samme ved at Google på den så havde jeg ingen betænkeligheder den stod trods alt til kun kr 6000.

Er glad for at den kører som den skal.. og kunne godt forestille mig det havde noget med luftfugtigheden af gøre at den afrimer så tit... det finder jeg ud af,.. forresten har jeg kun ca 2.5m mell inde og udedel...og udedelen sidder ca 80 cm over jorden med helt frit afkast 

Peter

Hmm 6000.- Billigt... Køber du en varmepumpe af fagmanden så koster den typisk 12-18.000.- Og det ville ikke undre mig at man få en varmepumpe der er meget meget bedre end en varmepumpe til 6000.- Et godt råd er nok at du skal holde øje med dit elforbrug.
Hej,

Ja den var nemlig billig men pga af at det var en model der er 1½ år gl... de havde brugt den som demo i udstillingen men den havde aldrig været monteret. prisen var dengang kr 8995,- + montering. har skam slået den op og den er helt ok... jeg ser det bare som om at jeg var heldig

Jeg har skam et øje på elmåleren og den er ikke slem.. bruger med alt incl el varmvandsbeholder, tv, elkedel osv ca 300 kWh/ mdr ved en stuetemp på 21 grader... men selvføgelig bliver den lidt højere når nu vinteren kommer tættere

Peter
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis