Hvad side

Er det rigtig at den Blå og den Brune ledning har deres egen plads ved montering, nogle siger den blå skal side til højre andre til venstre.

Det skulle have noget at gøre med hvis der skre noget så kan de se om det er lavet af en fagmand eller ikke.

Er der en som ved noget om dette.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker på ved montering af kontakt i væg, nå man laver ny hus bla, skal den blå være på en bestemt side eller hvad.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

Ja, det er rigtigt.

Den lyseblå ( nul ) skal monteres rigtigt ( højre side, set forfra ) - men stikkontakterne er mærket tydeligt op med P og N, så der skulle ikke være noget at tage fejl af.

Det har nu ikke noget at gøre med at man så kan se om det er monteret af en fagmand - men visse brugsgenstande bør monteres med nullen " rigtigt " .

I stikkontakter med afbryder er det fasen, der bliver afbrudt - ellers kunne der være spænding på stikkontakten når man tror, der er afbrudt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

En måske lidt tåbelig huskeregel, men virke for mig
VVS-erne har reglen når de fører vand frem til blandingsbatterier, - VVV - Varmt Vand Venstre  og den synes jeg passer fint på strømmen også - fasen er den varme og den blå nul den kolde. Ergo fase til venstre, når man står foran.
Mange tak for svarene.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis