Ideér til nyt loft

Hej.

Går med planer om at isolere loftet i min entre, da der kun er 10cm betondæk som tag, og så ikke mere. så varmen forsvinder lige op gennem loftet.
Isoleringen er kun en midlertidig løsning over en 5 årig periode da bygningen så vil blive lavet helt om, men mener godt dette kan betale sig i varme, eller hva mener i?

Men der nogen forhindringer i loftet som i kan se på billederne:

Fra loft til overkant kobberør er der 7cm
Fra loft til overkant bue ved dør der der 9cm.

Min plan var så at lave et skillet af lægter og så isolere med 50mm og så dampspærrer og så loft derunder. Da jeg så ik kommer i kambulage med rør og dørhul.
Og Mener da selv bare 50mm vil isolere en hel del? Eller hva mener i?
Har i nogen gode ideer ?

Se evt på billed

Mvh
Philip

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det vil det. Meget.

Men du bør tænke i andre baner.
Nu ved jeg ikke hvad rumhøjden er, men et tykkere lag ville være godt. Måske 15 cm - undtagen langs væggene hvor der er plads til 9 cm. Derved fremkommer en slags frise eller fals, hvor der er plads til rør og dørbue.

Og selv om jeg nok får skæld ud nu.

Brug flamingo, eller evt. mineraluld terrænbatts.
Fordi det gælder om at få den absolut bedst mulige varmeisolering på et lille areal.
Pladerne skal klæbes op, med omhu. Måske i to lag.
Skal det være fint limes en tynd loftplade på, men ellers kan flamingoen bare males.

I en tilstandsrapport vil konstruktionen blive noteret som en K-et-eller andet-


hmm lurer lidt på hvorfor du mener flamingo kan bruges. Såvidt jeg husker har flamingo da ikke højere isoleringsværdi end f.eks. rockwoll.

Jeg ville smække 50mm op, forskalle og smide et lag gips på. Dampspærre er ikke nødvendig. Du kan selvfølgelig lave en frise som foreslået, men det er meget at gøre ud af en midlertidig løsning. Og med mindre dine døre er meget høje er lofthøjden vel også begrænset
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville købe nogle af de der gipsplader som har klistret et lag flamingo på bagsiden (de fåes også med rockwoll), fordelen er at du får isolering, dampspære og gips op i en arbejdsgang og det er super nemt at sætte op f.eks. i et loft

Ja de koster lidt mere - men det er hurtigt tjent ind og rummet er trods alt begrænset i størrelse

Selv 50mm gør en stor forskel i hvor meget varme der fiser ud
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
de isoleringsplader fungerer da ikke som dampspærre. Den skal da altid monteres seperat - eller hva?

og der behøves da stadig ikke dampspærre i konstruktionen. Betonloftet virker som dampspærre.
Nu er det længe siden jeg har brugt dem, men som jeg husker det så fungerer limen imellem isolering og gipsplade som dampspærre... men nej men heller ikke det skulle være nødvendigt til det her formål

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hpox forslag med isolering er ikke så ringe endda.

Jeg ville nok smide en 50mm isolering på loftet, som limes til betonflladen, herefter afslutte med at lime ecophon eller rockfon loftplader direkte på isoleringen, så har du hermed opnået ca. 70 mm isollering, som står flot og færdig af en omgang...
Beton er IKKE diffusionstæt. Ikke engang vandtæt beton. Hvis det var ville beton jo være nærmest være uforgængeligt.
Hvis betonnen i nærværende eksempel var diffusionstæt ville dampspærren iøvrigt sidde på den forkerte side af isoleringen.
Det er rigtigt at "flamingo" ikke er diffusionstæt, men til gengæld er det heller ikke vandabsorberende. Hvis evt. lodrette samlinger er tætte er der ikke behov for dampspærre.
god ide koulda - men såvidt jeg husker er rockfon plader absolut ikke billige....medmindre mester har et par kasser stående på lagret ;-)
HEj

Tak for de mange gode input

Tror det bliver løsningen med en lægte og 50 mm isolering, da jeg har sådan nogen færdige hvide loftpaneler stående.

Men ska lige have det på det rene, skal jeg have dampspærer på undersiden eller ikke? Det er ikk en merudgift, da jeg har en rulle stående, så kun spørgsmål om den skal på eller ej.

Og dejligt at jeg vil kunne mærke bare jeg isolerer med 50mm, det var det jeg var lidt i tvivlt om...
Hvis du i 5 gr. frost har et åbenstående vindue.
Og du lukker det.
Så har det jo en væsentlig indvirkning på temperaturen i stuen.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også