Ideér til nyt loft

Hej.

Går med planer om at isolere loftet i min entre, da der kun er 10cm betondæk som tag, og så ikke mere. så varmen forsvinder lige op gennem loftet.
Isoleringen er kun en midlertidig løsning over en 5 årig periode da bygningen så vil blive lavet helt om, men mener godt dette kan betale sig i varme, eller hva mener i?

Men der nogen forhindringer i loftet som i kan se på billederne:

Fra loft til overkant kobberør er der 7cm
Fra loft til overkant bue ved dør der der 9cm.

Min plan var så at lave et skillet af lægter og så isolere med 50mm og så dampspærrer og så loft derunder. Da jeg så ik kommer i kambulage med rør og dørhul.
Og Mener da selv bare 50mm vil isolere en hel del? Eller hva mener i?
Har i nogen gode ideer ?

Se evt på billed

Mvh
Philip

Hej. Går med planer om at isolere loftet i min... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En stump lægte og noget forskalling samt gips ville fjerne buen over døren.
Dernæst tager du nogle 20X100 mm træpinde af træ og cykler rundt langs ydervæggen - vær ikke karrig med karmskruerne.
Sørg for at gipspladen lige vil løbe under det nederste kobberrør.
Dernæst monterer du ligeledes 20 X 100mm træpinde pr. ca. 600 mm - så det passer med 100mm eller 150mm isoleringsbats komprimeret ca. 5-10 mm i bredden.
Dernæst forskalling pr. 300 eller 450 mm, dampspærre og et lag 13mm gips.
Fug fugen (10 mm) mellem væg og dampspærre med acryl.
Spartling af gipspladesamlingerne - min 3 gange, glasfilt og maling.

Det har virket i århundreder og gør det stadigvæk.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

@boso
Ved hvilken isoleringstykkelse ville en dampspærre så være påkrævet i denne konstruktion med en relativ luftfugtighed på 80% og indetemperatur på 21 grader og en udetemperatur på -20 grader Celsius?

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Der skal dampspærre på undersiden, naturligvis.
Det skal der nemlig ALTID.
(Bortset fra de uendeligt få tilfælde hvor der ikke skal. Bla. hvis der anvendes isoleringstyper der i sig selv er diffusionstætte eller ikke fugtsugende, eller der er en dampspærre i forvejen))

Kan vi ikke snart få lukket den evindelige dampspærrediskusion!!!
med en efterisolering på 50mm og et antageligt betondæk der iøvrigt også må antages at være damptæt beklædt med tagpap ville jeg ikke bruge dampspærre. Som nævnt er der tale om en midlertidig løsning, hvorfor det må være rimeligt at formode at der skal efterisoleres oppefra, og så kommer der jo lige pludselig mange damptætte lag ind i billedet.


Klamphugger - bor du på grønland?
Hpox - er det kun når du mener du har ret at tingene skal diskuteres?

Jeg kan da sagtens være helt galt på den - men går f.eks. pt. på et projekt med tilsvarende problem. Og der er det anvist af ingeniør og arkitekt at dampspærre udlades. Men ingen regel uden undtagelse.

Annonce
Jeg har altid ret. Og det kan ikke diskuteres. :o)
Hvis nu der er tagpap direkte oven på betonen så er det jo endnu vigtigere at der monteres en dampspætte under isoleringen.

Men OK. Hvis du kan dokumenterer din påstand fra autoriseret kilde. Så gi'r jeg mig, måske.
Skrevet af hpox på 21 nov 2010 20:11
Jeg har altid ret. Og det kan ikke diskuteres. :o)
Ja, det er så pokkers irriterende...

Men også grunden til du er så god en kilde for informationer og vejledning, som vi alle sætter pris på.

Skrevet af hpox på 21 nov 2010 20:11

Men OK. Hvis du kan dokumenterer din påstand fra autoriseret kilde. Så gi'r jeg mig, måske.

He he, måske skulle MÅSKE være skrevet med stort...

Skrevet af hpox på 21 nov 2010 20:11
....så er det jo endnu vigtigere at der monteres en dampspætte under isoleringen.


Har aldrig hørt om de der dampspætter ?? er de i familie med den alm skovspætte ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja. Skovrødspætten!!!
he he - vil såmænd tro du kan finde belæg for at bruge den og undlade - har ikke checket men vil da lige overveje det i løbet af ugen.

hvis der endelig skulle en dampspærre op ville jeg kun bruge en hygrodiode. Men som sagt ved blot 50 mm isolering ville jeg ikke montere skidtet
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også