Hængelsstifter (nedløbsrørholdere) til indmuring i eksisterende murværk - hvordan?

Jeg har sat nye tagrender op på mit hus, og mangler nu at sætte nedløbsrør op. Til at holde rørene har jeg købt hængselsstifter til indmuring (link). Jeg synes disse er pænere end dem til skruer, så det er et bevidst valg.

Da jeg fjernede de gamle, kradsede jeg ud helt ind til hulmuren og ca. 5 cm på hver side. Til de nye stifter fyldte jeg godt op med mørtel, og skubbede dem ind i den rette dybde. Fyldte herefter op på hver side af stiften. Men stifterne sad lidt løse. Derfor kradsede jeg ud endnu en gang, og fyldte godt efter med mørtel, og pressede det så hårdt jeg kunne. Men alligevel sad de også løs denne gang.

Hvad skal jeg gøre, for at få dem til at sidde urokkeligt fast?

Er jeg nødt til at fjerne et par sten ovenfor, og så lægge dem i mørtel (dvs. lidt på samme måde som ved opmuring af ny mur)? Kan jeg evt. bukke skaftet et par gange, så det snor sig i mørtelen, og på den måde blvier holdt bedre fast (men vil jernet blive tæret over, der hvor galvaniseringen skaller af?)?

Gode råd modtages hurtigst muligt, så jeg kan få dette projekt færdigt! Tak!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt dem i hit 2 kompent lim som bruges til limanker / gevindstænger i murværk, så skal de nok blive siddende.

Ellers kan en smule fliseklæb sikkert bruges, hvis du har det liggende.
Jeg har en gang fliseklæb liggende - skal det blandes i mørtelen, eller bare rent?

Og skal jeg stadig tage et par sten ud, ligge stifterne i mørtel/fliselim, og dernæst mursten igen? Eller tror du/I jeg kan nøjes med at kradse ud omkring stifterne?

Jeg vil hellere skyde gråspurve med kanoner nu (dvs. tage et par sten), end finde ud af at de stadig sidder løse.
Det er rigeligt at kradse fuge ud, men husk at vande hullerne godt ud, for ellers holder limen ikke pga. det løse støv, det er sikkert også årsagen til det ikke har holdt første gang.

Vil du være helt sikker på at det holder, så låner du lige et hilti hit sæt evt. af undertegnet kan se du bor i nærheden jo...

Så kan du blæse hullerne ud med blæseren, og lime hængselstifter direkte i fugen med Hiltii hit, så garanterer jeg dig at de ikke kan udtages igen uden at tage stenene med ud.
mener faktisk at bliktuden ligger en træklods i fugen som hængselsstift så bankes ind i. Så sidder det også fast. Men klart - det er nok noget hurtigere og en bedre fastgørelse at gøre som koulda foreslår
Vi limer dem i hvert fald ikke i . Man kan med fordel bruge en fugespids og banke med ind i et 8mm hul.

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis