Materiale til tætning/kosmetisk udbedring af afløb klassificeret som K3

Hej

Jeg har et afløb som i hht. tilstandsrapporten er klassificeret som en K3.

Der går en slange ned i afløbet der sikrer at toppen af afløbet ikke fugtes/vædes af vand.

Selve toppen er dog ret mørnet rundt i kanten og det er her mit spørgsmål kommer ind.

Skal/kan jeg benytte alm. silikone til at fylde i det mørnede områder/fordybninger der måtte være eller kan andet materiale anbefales i denne sammenhæng eller som bare generelt benyttes i afløb i forbindelse med tætning/kosmetiske udbedringer...

Mvh.
Hans
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mørnet! Hvordan det?
Hvilken gulvtype er det?
Og alder?
Men det er ikke sikkert at K3-ern kun relaterer sig til mørningen. Hvis der er afstand mellem risteramme og aflæbsskål er det osse en fejl.
Uploader lige et billede af det. Gulvet er belagt med klinker og som det ses er der afstand fra risteramme ned til afløbet som er i beton. Det er selve toppen se billede jeg tænkte på at forsegle i noget silikone eller lign. alt efter hvilket materiale som kan anbefales til dette formål. Der kommer kun vand fra den gule slange samt et hul længere nede i selve beton afløbet.

vh
Hans
Det går slet ikke.
Der er slet ikke en afløbsskål så vidt jeg kan se. Er den fuldstændig smulret væk eller hvad.
Den gule slange må for det første ikke stikke ned i det stående rør. Og for det andet må den ikke anvendes i en afløbsinstallation. Og slet ikke indstøbt.
Det er tæt på at være kriminelt.
Sidetilløbet til højre på billedet - er det "dødt"?
Er der en vandlås nede i afløbsrøret?

Det er ikke en sag som kan klares med en klat silikone.

Hvis den gule slange fjernes og der intet sidetilløb er kan der måske indbygges en afløbsskål - uden ret megen ophugning.

Lad være med at forsøge dig selv. Det er arbejde for en murer eller VVS-er.
En køber vil omgående kontrolere hvordan arbejdet er udført.


Det står også anført som en K3 i følge tilstandsrapporten, så du har ret i noget skal ske - defor min research.

Det er mit indtryk at man konstruerede gulvafløb dengang i tresserne og dette afløb ikke er det eneste klassificeret K3.

Sidetilløbet ER dødt og nej der er ikke en vandløs så vidt jeg kan se går den gule slange ca. 20 cm ned i afløbsrøret og der er ca. 40 cm ned til vandlinjen.

Den gule slange er fæstnet med silikone til det sideløb hvorfra vandet kommer og eftersom vandet bliver ledt ca. 20 cm ned i røret er der ikke fare for fugt m.v. op i gulv.

Men jeg vil da gerne have lavet en løsning evt. med vandløs inkluderet. Men det skal bare ikke koste en formue fordi den nuværende løsning sådan set fungerer og har gjort det i. årevis.....Så en billig løsning vil være at foretrække...

Hilsen
Hans
Hvis der er en vandlinie er der osse en vandlås.
Den gule slange skal ubetinget væk. Derefter skal der dels ske en korrekt tilslutning af en afløbsskål, uden vandlås, til det stående rør. Og sideindløbet , der hvor den gule slange sidder nu, skal tilsluttes korrekt til afløbsskålen.
Ikke engang i 60-erne var det tilladt at lave et gulvafløb uden egentlig afløbsskål.
Annonce
Hehehe typisk hjemmebikset klamhug, det er så smukt som det kan blive... altså det er jo bare hvad du har i dit hus og det må du så arbejde med, som hpox siger så er der ikke lige nogen nem løsning her, ikke noget der kan smøres på og så er den fikset

Det der skal ske at der skal sættes en ny afløbsskål ned, og der skal vandsikres omkring den nye afløbsskål (hvilket betyder at nogle klinker omkring afløbet skal tages op, der skal laves plads til afløbsskålen og rammen skal støbes ind, det er et ok gør det selv projekt for den lidt mere erfarne lav-del-selv mand, men det er meget vigtigt at det udføres fuldstændigt korrekt, da vand er noget djævelskab som i løbet af få år kan lave utrolige skader

Det er ca. sådan en her du skal have fat i http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Gulvafloeb-Purus-(Jan-Ollsson)--Purus-Afloebsskaal-t-Beton-75-mm-183637.html De fåes i forskellige størrelse og kan tilpasses med andre rammer og overgange

Alternativet til den rigtige løsning er at lade det være for nu... og så tage den senere, det er ikke en skade som udvikler sig, det er som det er, så indtil du har mulighed for at få lavet det rigtigt, så lad det være og hold øje med at den gule slange holder tæt i toppen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tak for inputs og linket til afløbsskålen. En løsning jeg helt klart vil overveje....
har siddet og studeret den afløbsskål lidt og kan se at hvis jeg fjerner den gule slange så kan jeg montere flangen fra skålen her. MEN nede i betonløbet sådan ca. 30 cm. er der et hul hvorfra vandet fra brusekabinen bliver ledt gennem. Skal jeg bare glemme det da det er så langt nede i betonløbet? eller finde løsning hertil også. Så vil hår og andet snask jo bare hobe sig op dernede. Det hul som er dødt ved siden af den gule slange tror jeg oprindeligt har været udgangshul fra det vand som kommer fra brusekabinen. Vanden fra det gule slange kommer fra håndvasken.
Med andre ord er det nok at sikre det hul fra den gule slange hvor der kommer vand med det skitserede afløb???

Så vidt jeg kan se, så er der da en afløbsskål, formodentlig i støbejern som slutter ved underkant klinker, og som når ca 10-15 cm ned i betonkloakrøret.
Problemet er den gule slange og så muligvis også det tilløb, som er længere nede. Jeg kan ikke se, hvordan du kan løse problemet med den gule slange, som formodentlig kommer helt ovre fra håndvasken af.
Selvom du skifter afløbsskålen, så kan du ikke tilslutte slangen til den nye skål på fornuftig vis, og hvis slangen er ført helt over til håndvasken, så er jeg i tvivl om den overhovedet var lovlig at anvende til formålet på daværende tidspunkt.

Som det er nu, virker det og der trænger sikkert ikke vand ud i gulvet, hvis der gør, så er det nede ved det andet indløb, som vi ikke kan se på billedet. Så jeg ville nok overveje det grundigt, før jeg begyndte at hugge noget op, - medmindre det er hele gulvet, for at lave det ordentlig fra bunden af.
mmm nu jeg får kigget nærmere på billedet så må jeg give djaydjay ret, det ser da egentligt ud til at der er en afløbsskål i støbejern der... muligvis bare med nogle cementrester og silikone m.m. måske fra da man på et tidspunkt har lagt klinker ??

Hvis det er tilfældet, så er spørgsmålet nu hvad den gule slange laver der, er det noget klam der er lavet fordi noget var utæt (altså ligge den gule slange inden i et andet fast rør) eller er det simpelthen sådan man har lavet afløbet fra håndvasken ??

Uha det bliver hurtigt ret omfattende hvis det skal lave pænt og ordentligt, så burde man nok stadig skifte den afløbsskål, men så skal der muligvis også lægges et helt nyt afløbsrør fra bruser og håndvask... og dermed er det jo så ret meget af gulvet der skal bankes op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis