Råd ifm forskalning og isolering under tag

Der er lasket 25cm spær på de gamle, lagt betontag med undertag af dug. Der er 80-120cm mellem spærene.
Plannen er at isolere mellem spærene, montere dampspærre og forskalning udenpå som der også isoleres imellem.

Jeg vil naturligvis have så meget isolering som teknisk forsvarligt og fornuftigt.

1) Mellem spær
Er der bedre valg end 2 x 95mm?, eks 3 x 70mm ?
Jeg forstår der skal være 5cm luft mellem isolering og dug.

2) Forskalning
Vil det være ok at benytte alm lægter til forskalning ?
Passer vel med 45mm isolering.
Jeg tænker i forhold til den forholdsvis store spærafstand og anlægsfladen bliver lille (ca 35mm). Kan det ikke give problemer ved gipspladernes kortkanter?

 


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge 2 x 95 mm isolering, eller 1 x 95 + 1 x 125 mm isolering, hvis det er diffusions åbent undertag.

Af hensyn til forskallingen, ville jeg bruge 45 x 45 mm forskalling, men 35 mm til kortkanterne er fint nok, du skal bare holde afstanden rimeligt præcist, svinger der for meget kan det give problemer.
Hej

Jeg er enig med Koluda i, at du bør anvende 45 x 45 mm forskalling (bl.a. fordi de er høvlet i tykkelse) og ved kortkantsamlingerne anvender T-skinner som anbefalet af gipspladeproducenterne.

Hvis dit undertag er diffusiontåbent må du gerne isolere næsten op til (1,5 - 2-5 cm afstand ude ved spær) men kontroller dog undertagsproducentens anvisninger.

Super, tak for de gode svar.

Der er en praktisk ting omkring opsætning af dampspærre jeg ikke har styr på.
Det laves med varm skunk og dampspærren føres med til bagmur eller kobles på dampspærren i stueetagen (der er ikke dampspærre i en del af underetagen)
Jeg havde tænk mig at køre en fire-meter bane fra ende til anden under hanebåndene, og en to-meter bane over, og samle banerne med en klemliste ved en langsgående forskalningslægte.
Men der er lige de her stolper til skunkvægen! Skal jeg skærre en slids i dampspærren indtil hvor stolpen er, og tape samme efterfølgende, eller findes der en teknik så det kan undgås?

Hvad vil  i iøvrigt anbefalde som passende skunkvæg højde?
(jeg tænker på hvad der svarer til en liggende gipsplade..?)


 

Du skal tape samlingerne sammen med godkendt dampspærre tape.

Bruger selv den blå og grønne fra dafa til formålet.

Damspærretape hos dafa

Ved skunk og hanebånd kan der bruges spærfodskraver fra dafa.

Link til spærfodskrave hos dafa

Men det kan også udføres med tape og fugemasse, hvis ikke man vil bruge så mange penge på kraver til det.

Dafa har et komplet udvalg af produkter til damptætning, ser her deres udvalg.

DAFA´s hjemmeside

Loftprojektet er været på hold, men nu skal jeg igang igen.

Har dog et par usikkerheder mere inden jeg kan afslutte materiale listen.

1) Plannen er at skråvæge beklædes med to lag gips, mens der til skunkvæge og gavle benyttes OSB plus et lag gips.
Er det "godt nok" eller er det god skik også at benytte træplade i skråvæge?

2) Mindste bat-brede idag er 45.5cm. Det betyder forskalningens c-c afstanden ved 47 x 50 forskalningen nærmer sig de 50cm. Er det for højt, eller "godt nok"?
(bemærk spærafstand nogle steder er 120cm)
(alternativ kunne jeg bruge halve 78'ere, det giver en c-c afstand i omegnen af 42cm)

3) Kan isolering mellem spærene gå hen at 'falde sammen' og glide ned når det ældes, og hvad skal der evt. gøres for at forhindre det?
(bruger flexibat og forventer de presses en 2-3 cm sammen mellem spærene)
(der er sat en liste på tværs ved fodremmen så der er fast anlæg når det monteres)

Igen, tak for alle de gode kommentarer.


 

1) Det er lidt uklart hvorfor du anvender 2 lag gips nogle steder og OSB+gips andre. Ihvertfald er der ingen problemer med at hænge "tunge ting" op på 2xgipsplader.
2) Du skal ikke lade dig diregere af batts-bredder. Hvis man kan få forskallinger ol. til at passe med standardisoleringsbedder er det fint. Hvis ikke tilskæres isoleringen.
3) Jeg kender ikke til at der skulle være problemer med at Flexi-Batts skulle falle sammen eller på anden måde miste "spændingen"
Det sker ikke ved mineraluld generelt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis