Stævnrør

Er der nogle der vil fortælle hvordan man nemmest får gummilejer ud af stævnrøret der sidder et i begge ender .. og hvordan sætter man de nye ind??

MVH Hald
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Hald

Der for mig at se kun hårdt arbejde. Du tager en nedstrygerklinge, og slidser det yderste leje op, 2 gange ca 90 grader forskudt. Så tager du en skruetrækker og banker ind imellem lejet og lejebukken ( først ved stykket som er på ca 90 grader). når det er bukket lidt sammen, kan du fiske stumpen ud med en spidstang. Derefter er det skruetrækkeren på resten af lejet, når du så har fået resten ud, måler du inderdiameteren på stævnrøret, laver en plade der er ca ½ mm mindre end inderdiameteren. Derefter borer du et hul i midten af pladen 10 til 12 mm i størrelsen. Nu henter du en stump gevindstang 10 - 12 mm i diameter ( helst 12 mm ) og 300 mm i længden. Nu skal du finde en stump rør der har en inder diameter der ligger tæt på lejets yderdiameter ( diameteren skal være større end lejets største diameter, men mindre end stævnrørets yderdiameter ). Dernæst finder du en skive der er større end rørets ydermål. Så sætter du en møtrik i enden af gevindstangen, sætter den lille skive på, stikker stangen ind i stævnrøret, skubber den videre ind i stævnrøret så du kan få fat i enden, hiver den til dig, sætter yderrøret på, derefter den store plade, så en møtrik på gevindstangen. derefter skruer du på møtrikken, lejet bliver trukket ud, og du er klar til at sætte nye lejer i. God fornøjelse.

Mvh Finn

Tak for svaret... i enden af det yderste leje (Vandsiden) sidder der resterne af en messingring , kan det passe det er en ring til at fiksere lejet med , ved det kun fordi jeg har set Masneø har en ring der ligner.. og skal der sidde en sådan på , lejerne sidder vel godt fast når de er banket i ??

 

MVH Hald

Hej Finn

Det vil sige at det inderste leje , også skal bag ud.. 

MVH Hald
Hej Hald

Nej det skal for ud.

Med hensyn til din beskrivelse af agter lejet, så har jeg ikke før stødt på en sådan ring. Sidder den foruden eller forinden. Normalt borer man to huller ( til 4 mm gevind borstørrelse 3,2 mm ) i lejebukken ( ca midtvejs målt i længderetningen ) over for hinanden. Der skruer man så en skrue i og den holder på selve lejet.

Er du sikker på at inderlejet er slidt?

Håber du kan bruge svaret

Mvh Finn
Hvordan kan jeg se om de er slidt.. ?? mente bare at nu var den på land , så kunne jeg skifte dem .. det er til 25mm aksel   , har købt båden i sommer , så jeg ved ikke hvornår de er skiftet, og hvor tit skifter man dem?? 

MVH Hald
Annonce
Her skulle være et billede..Hvad er hullet i siden iøvrigt til , der er et tilsvarende på den anden side , sidder skruen ikke lidt for langt ude af stævnrør.. 

Hej Hald

Du kan finde ud af om lejerne er slidt ved at rykke sideværts i skrueakslen, hvis du kan mærke at akslen giver sig sideværts ( mere end en halv millimeter, ved godt at det foregår noget på "gefuul" ) Så ville jeg begynde at spekulere i et nyt stævnrørsleje. Kender du ikke en på havnen der ved lidt om tingene.

De 2 huller du skriver om er vandindtag til agterlejet, da gummilejer ALTID er vandsmurte.

Din skrueaksel ser godtnok ud til at rage lidt ud, en tommelfingerregel siger at afstanden fra det yderste af stævnrørslejet og til det inderste af skruen max må være det samme som skrueakslens tykkelse. Men det ville jeg tage med en gran salt. Er pakdåse utæt? larmer skruetøjet når du sejler? hvis ikke ville jeg vælge at tage en sæson uden at gøre noget. Man skal altid lige erfare
hvordan " damperen " ter sig.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis