Gulvvarme - hvad er vigtigt....?

Jeg har et stort hus som opvarmes fra træpillefyr, som er placeret i anden bygning. Ved fyret har jeg en "primær" Alpha-2 cirkulationspumpe.

I huset har jeg varmtvandsbeholder med separat cirkulationspumpe placeret på 1. sal, men her har jeg fundet ud af (måske ikke så overraskende) at denne cirkulationspumpe gør mere skade end gavn (suger simpelthen vandet baglæns gennem de radiatorer, som også sidder på 1. sal). Slukker jeg for pumpen til varmtvandsbeholderen virker alt fint. Jeg sparer strøm til denne pumpe og alle er (tror jeg da) glade

I stueetagen har jeg (på grund af husets udformning) 2 separate gulvvarme-installationer, som er placeret 2 forskellige steder. Den ene forsyner 3 kredse og den anden forsyner 4 kredse.

Anlæggene er begge lavet for omkring 10 år siden og er grundlæggende ens med Danfoss termostatventil, som styres af føler der sidder i fremløbsrøret. Efter termostatventilen er der sat en "kortslutning" ind til returløbet som shunt og efter dette sidder en Grundfos pumpe, som pumper vandet ud i alle 3 hhv. 4 strenge uden nogen form for regulering mellem strengene, som har meget forskellig længde.

På returløbet af alle strenge sidder en Danfoss termostatventil, som alene føler på temperaturen af returvandet.

For at sige det uden omsvøb, så er det et helvede at styre temperaturen i huset. "Pludselig" er der 26-27 grader varmt og så er det bare med at få luftet ud til man kan holde ud af være der. Så kommer der en kold dag og man farer ud og skruer op for fremløbstemperaturen mens man fryser til der bliver varmt nok - og så gentager det hele sig.....

Jeg kunne godt tænke mig en bedre form for regulering. 3-strengs anlægget kan styres nogenlunde og uden de store problemer som det er.

Men en ideel løsning (tror jeg) kunne være en trådløs termostat til styring af alle 4 strenge på det andet anlæg.

Sådanne anlæg kan man jo købe for 4-5000 kr, men det er ikke nogen lille installationsopgave (meget snævert at komme til anlægget og der skal samlinger til alle gulvvarmeslanger, da de er for korte). Men er det nødvendigt ???

Jeg drømmer lidt om at kunne klare mig med en føler og ny regulering på de 4 returventiler og så må jeg jo ofte de 1000 kr til en ny ventil til fremløbet......

Men er det vigtigt med "flowkontrol" og at man i det hele taget køber et "komplet" system og bygger forfra ??
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det bedste vilde være trådløst termostat til hvert rum/streng men de koster ca 1000 pr streng men kan nogle gange findes biligere
på nettet... pumpen til din vandvarmer kan styres fra vandvarmeren så den kun kører når der er behov for det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis