Bygning af skillevæg

Hej med jer.

Jeg håber der er en der har tid til at kommentere på mit spørgsmål her.

Jeg skal have renoveret noget af underetagen, og jeg har tænkt mig at gøre følgende:

Ydervægge: lave en 100 mm isolering, indvendigt. Ved vinduer, vil jeg skære murværket væk, så den indvendige isolering kommer i kontakt med hulmurs isoleringen. Dette også for at fjerne eksisterende kuldebro ved vinduerne.

Skillevægge: Jeg vil lave skillevægge af enten træ eller stål skelet. (ikke så vigtigt), jeg vil isolere disse, og isoleringen får kontakt med isoleringen i loft og i gulv.
Desuden vil lave dampspærre (kun på den ene side), for at minimere træk. (Det er et gammelt hus, og den bedste løsning ville jo være at få lavet klimaskærm i ydervæg tip top først, men nu vælger jeg denne løsning)
Skillevæggene vil jeg lave af en træplade (fx 12 mm OSB), beklædt med gips. Fordi jeg vil bruge en træplade først, er at jeg er hamrende træt af gipsvægge, hvor det er supersvært at hænge ting op, uden at man skal være nervøs for om det kan holde. Derudover har set mange stikkontakter der ryger ud af gipsvægge)

Gulv: her lægger jeg varmefordelingsplader, med PEX rør. JEg er opmærksom på grænsen på ca 30 grader, ifht til trægulv. Derudover vil jeg lave noget hjemmebiks for at sikre at slangerne kommer helt ud til væg/hjørner, da jeg ved dette kan være et problem.

Loft: Jeg river det eksisterende loft ned, og isolerer mellemgulvet med så meget som muligt. Her isætter jeg også en dampspærre.

Jeg påregner at isætte en ventil i væggen, for at sikre luft cirkulation.

Er der noget i ovenstående I falder over?? Er der noget jeg skal være opmærksom på??
F.eks. har jeg ikke undersøgt om tykkelsen af væggen OSB+ gips giver en udfordring ifht til isætning af forfradåser til el. m.m.

På forhånd tak..


-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget fint.
Men kuldebroen ved vinduerne. Er det fordi der er en radiatorniche eller lign?
Skillevægge: Grunden til at man isolerer skillevægge er jo primært lyd og brand.
Dampspærren i skillevægge virker lidt søgt. Du skulle gerne være istand til at lave væggene trææt uden den. Ellers brug noget vindpap eller lign.
Enig i at gips er træls, men ophængning er nu ikke noget problem.
Det er derimod alt det slipen og spartling.
I stedet for OSB-plade kunne du bruge spånplade. 12 eller16 mm. et lag. Stort set ingen spartling.
Hvis der osse er opvarmet over etageadskillelsen er isolering unødvendig og der bør ikke være dampspærre.
Ven til er udmærket, du kan osse sætte den i et vindue. Det er godt at have en i hver side af huset.





Hej Hpox.
Beklager den tid der er gået. JEg var ved at blive sindsyg i hovedet af at tænke på, hvor de kuldebroer kunne være, så jeg valgte at få lavet en termografi undersøgelse + blowerdoor test (byggetilsynet.dk - kan anbefales indtil videre, har dog ikke modtaget rapporten i skrivende stund).
Den viste at vinduerne var ok, men at problemet var i hulmursisoleringen rundt om vinduerne, i særdeleshed under vindueskarm.

Derudover vil jeg lae projektet nogenlunde som du anbefaler det. Jeg lader være med at sætte dampspærre i mellemgulv/skillevægge. Derudover bruger jeg ikke osb pladen i skillevæggen - udelukkende gips.

Tak for dit svar - Det gav en ekstra dimension til projektet..
Det skal dog lige siges, at efter termoundersøgelsen, har jeg ændret prioritet, så jeg har et par ting på mit loft jeg lige skal igang med først.. Mere om det i en anden tråd..

Jeg bibeholder dog isolering i mellemgulvet - primært for lydisolering.. Det koster jo ikke så meget ekstra..


-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Svar er lagt..

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Godt nok.
Lige en ting.
jeg er ikke hel klar over om du har to opvarmede etager eller hvad. Ihvertfald skal der være 100mm fastholdt mineraluld i en almindelig træbjælkeetageadskillelse. Af hensyn til brand jo.
Hpox: Både stueetagen og 1. sal er opvarmet... Og ja, jeg har kigget i Rockwool's lille lune, eller hvad det nu er den hedder, og fundet brandkravene.. Der kommer dog 200 mm i mellemgulv, som bliver fastholdt..

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis