Isolering af tagetage?

Hej med jer. Er for nyligt flyttet ind ,i en ejendom fra 1887. Det viser sig at der ikke er monteret hverken undertag ,eller vindpap over isoleringen!!! D.V.S når det blæser,(og det gør det ofte, hvor jeg bor) så larmer og trækker det,en hel del faktisk.
Min plan er så at pille gips.isolering osv. ned og starte forfra, men hvordan bør jeg lave det?  Taget er af ældre B5 eternit,med ca 150mm isolering,bølgeklodser i tagfod men ingen skumklodser i rygningen.Gode råd og erfaringer ,modtages med kyshånd.
På forhånd tak.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Der er normalt ikke undertag når det er eternitplader, og heller ikke vindpap..

Til gengæld skal der være god ventilation til tagkonstruktionen..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Tak for svarene. jeg var nu godt klar over, at der ikke bruges undertag til denne type tag. Men jeg ville nu nok, have valgt at sætte vindpap i, inden isoleringen, hvis jeg havde lavet det i tidernes morgen.Hvad kan jeg ellers gøre?, jeg kan da ikke leve med gennemtræk i mit soveværelse, ihvertfald ikke om vinteren ;-) Med hensyn til skumklodser i rygningen,skal der så ikke etableres anden ventilation,hvis den lukkes? evt. i form af huller i gavle?
Nemlig.
Men først fortæl om det er hanebåndsspær. Og om Etagen er udnyttet?

Hvis du kommer skumklodser i ved rygningen skal der istedet etableres tagrumsvendilation v.h.a. rygningshætter. Eller i gavlene.

Grunden til at det trækker er måske osse at der ikke er en rigtig dampspærre, men "Kun" puds på væv og forskalling.

Eller måske ligger isoleringen hulter til bulter.
Det er derfor de er lavet af skum, vand/sne tætte men ikke vindtætte, så svaret må være nej skal man ikke ;-)
Men lyder mere som om det ikke er lavet rigtigt ved tagfoden, men nu tror jeg en tømrer skal tage over her :-D
Annonce
Skrevet af hpox på 16 nov 2010 20:05
Nemlig.
Men først fortæl om det er hanebåndsspær. Og om Etagen er udnyttet?

Hvis du kommer skumklodser i ved rygningen skal der istedet etableres tagrumsvendilation v.h.a. rygningshætter. Eller i gavlene.

Grunden til at det trækker er måske osse at der ikke er en rigtig dampspærre, men "Kun" puds på væv og forskalling.

Eller måske ligger isoleringen hulter til bulter.


Tagetagen er udnyttet, er med hanebåndsspær og uden dampspærre,vindpap eller andet, kun ca 150mm isolering beklædt med hhv.gips og spånplader diverse steder(var måske billigere den dag man løb tør for gips?)
What to do???
Er der sat en vindspærre op i skunken som også dækker for etageadskillelsen?

Du kan rive den indvendige beklædning ned, lave en påforing med plads til mere isolering og en tæt dampspærre inden du sætter ny gips op - men først er du nødt til at sørge for at det ikke kan blæse direkte på isoleringen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er masser af løsninger.
Men det handler jo om hvor meget du vil gøre ud af det.
Gå ind på Rockwool, Isover, KnauffDanogips og Gyproc. Og et par stykker mere. Der er lmeget materiale om efterisolering og/eller renovering af tagetager.
Skrevet af BOFH på 16 nov 2010 21:21
Er der sat en vindspærre op i skunken som også dækker for etageadskillelsen?

Du kan rive den indvendige beklædning ned, lave en påforing med plads til mere isolering og en tæt dampspærre inden du sætter ny gips op - men først er du nødt til at sørge for at det ikke kan blæse direkte på isoleringen.

/BOFH


Ja, det var præcis min tanke!  Det må da ikke, kunne blæse direkte på isoleringen. Derfor ville jeg pille det hele ned,montere en vindpap og isolere på ny.
Spørgsmålet er bare, hvordan det skal laves i mit tilfælde? Altså hvordan skal jeg skabe, den rigtige ventilation ,når jeg nu ændrer på hele konstruktionen???
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis