Utæt Ståltag

Jeg har lige overtaget et hus fra 1973 med flad tag, for at få plads til noget mere isolering, har jeg monteret gitterspær 15 gr. på remme ovenpå det gamle paptag. Ståltaget er Lindab S40 med undertag. Siden det nye tag er kommet op er der nu vandgennem-trængning ned i stuen. Det gamle paptag var absolut tæt! Jeg har kravlet og kigget, jeg kan ikke finde noget sted hvor vandet kommer ind gennem det nye tag, så desperationen er ved at indfinde sig. Vandet siver ganske langsomt ind uanset om det regner eller ej.
Måske er der nogle kloge kolleger der har erfaring ud i mit problem

 OBS Silkeborg

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske kondens.
Hvis dit gamle tag var af traditionel Build-up type rt frt 5-10 cm ventilationsareal.
Hvis det ikke er fyldt fuldstændig ud er der kondensgarantil
Enig - mest sandsynligt er kondens især hvis det fortsætter når det ikke regner - ellers skal det være noget der ligger i en lomme og kan dryppe langsomt.

Det er da iøvrigt totalt sjusket ikke at fjerne det gamle tag ordentligt - med mindre du ventilerer hulrummet under det gamle tag er der næsten garanti for råd og skimmel - og din ekstra isolering ovenover er nytteløs da varmen vil flyve ud igennem hulrummet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu er det jo ikke sådan at jeg bare har truffet en ukvalificeret beslutning, i overensstemmelse med Rockwools tekniske afd., er jeg blevet rådgivet til at lade det gamle tag ligge og holde ventilationen under det gamle tag åben indtil næste sommer, og når træfugtigheden er under 12, kan jeg så fylde hulrummet op med isolering og lukke af imellem de gamle spær.

 OBS Silkeborg

Nu er det jo ikke sådan at jeg bare har truffet en ukvalificeret beslutning, i overensstemmelse med Rockwools tekniske afd., er jeg blevet rådgivet til at lade det gamle tag ligge og holde ventilationen under det gamle tag åben indtil næste sommer, og når træfugtigheden er under 12, kan jeg så fylde hulrummet op med isolering og lukke af imellem de gamle spær.

 OBS Silkeborg

Nu er det jo ikke sådan at jeg bare har truffet en ukvalificeret beslutning, i overensstemmelse med Rockwools tekniske afd., er jeg blevet rådgivet til at lade det gamle tag ligge og holde ventilationen under det gamle tag åben indtil næste sommer, og når træfugtigheden er under 12, kan jeg så fylde hulrummet op med isolering og lukke af imellem de gamle spær.

 OBS Silkeborg

Annonce
Nå.
Men hvorfor spørger du så når du selv har svaret!!!
OK - men hvad er så deres svar på ventilation under det gamle tag efter aflukning - selvom du renoverer samtlige lofter og kan laver en damspærre der er 250% tæt skal der da stadig være mulighed for at ventilere evt fugt væk - hvordan opnås det når du lukker det hele af med mineraluld?

Har i ventilationssystem med affugter på? Ca. 4 personer i husstanden? -Så ligger jeres hus sikkert på en relativ fugtighedsprocent på 30-40% - når du lukker det af og ikke kan ventilere fugt væk og din dampspærre ikke er 100% hvad sker der så med fugten i træet?......

Jeg har nemlig selv været i en lignende situation - og samtlige ingeniører og arkitekter jeg talte med sagde samstemmende at der skal vedblive at være en mulighed for ventilation under det gamle tag (oprindelige ejer havde opført tagetage - og jeg ville gerne lukke det af ude i skunkrummet) - Rockwool gider jeg egentlig ikke at spørge om sådan noget fordi de i en denne sammenhæng ikke kan anses for at være uvildige.

Men tråden er blevet lidt afsporet - hvis dit drypperi begrænser sig til et enkelt område og du ikke kan identificere noget oppefra må du lave et hul nedefra i loftet for at se nærmere på hvor detkommer fra.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis