Opsætning af frithængende altan

Hej

Jeg skal have opsat en frithængende altan (240 cm lang, 130 cm dyb) i min gavl, som består af 20 cm leca blokke med bagvedliggende træskellet.

Der er i den forbindelse 2 problemstillinger

-Jeg er ved at få påsat 20 cm udvendig isolering
-Murens beskaffenhed alene er ikke god nok til fastgørelse

Jeg havde tænkt mig, at opsætte trykimprægnerede bjælker, der hvor der er kontakt mellem altan og mur. De skal 22-23 cm dybe (20 cm isolering, 1 cm lim, 1 cm puds), og skal kun fungere som "afstandsklodser".

Selve altanen bliver så fastgjort i det bagvedliggende træskellet, dvs gennem bjælke og leca mur.

Er det en holdbar løsning? Er der alternativer?

Jeg ved ikke om en 22 cm dyb bjælke kan kaldes for kuldebro, men når jeg nu bruger så mange penge på isolering, er jeg lidt ked af, at det ikke kan blive gennemført. Er der alternativer?

"Altanmanden" kommer forbi i løbet af ugen og kikker på det, men jeg vil gerne være klædt på til at diskutere med ham

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Joe, det er nok godtnok.
Men du siger at muren ikke er god nok til fastgørelse - og sætter et par stykker træ i klemme mellem mur og altan. :o)
Men når du vil fastgøre i træskellettet for oven, hvorfor så ikke osse for neden?
Eller noget noget med en trykfordelingsplade på lLecablokkene og en bolt fra altanen ind mod den.
jeg vil tro at "altanmanden" har en passende løsning.

Om ikke andet kan der vel skjules et par stålsøjler i isoleringen. :o)
Som jeg læser det, er det gavlmurværk ubelastet murværk og det kan så hermed principielt kun bære sig selv og SLET ikke en altan!
Gør dig selv den tjeneste at få en certificeret lastberegner ud at se på det inden du spilder ca. 40.000 kr på en altan.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis