Påfyldning af vand - fjernvarme

Hejsa

Jeg er ikke den store ørn til vvs og jeg er rendt ind i et problem i mit nye "gamle" hus. Vi har fjernvarme, men ud fra hvad jeg kan se har vi vores eget lukkede system, der varmer gennem en veksler.

Vi har 3 radiatorer der ikke rigtig varmer på første sal og jeg tænkte først at de skulle udluftes så jeg drejede udluftningsventilen på dem, men efter et kort "pift" skete der ikke mere, der kom hverken luft eller vand ud. Der er nye termostater på (sat på kort før vi overtog huset) og skiften trykker jeg nemt ind og den kommer ud af sig selv.

Nede i kælderen ser jeg at trykket på systemet er på kun 0,3 bar og jeg tænker det sikkert er derfor radiatorne på 1. salen ikke varmer. Jeg får vel tryk på ved at påfylde vand, men så kommer det store spørgsmål: Hvor gør jeg det? og er der andet der skal gøres?

Alt i alt ønsker jeg en trin for trin vejledning på hvordan jeg får mit anlæg fyldt op igen.

Jeg har vedhæftet nogle billeder af anlægget.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

VH
Anders 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.

Jeg vil mene at du skal have en vvs mand ud og vise dig det, jeg kunne måske godt give dig en forklaring men det er bedst at du får en vvs mand til at vise dig det.
Der er nogle regler om at en koldtvands hane ikke må være tilsluttet selve fjernvarme anlæget.
At du har en varme veksler på din fjernvarme er ganske normalt, det har alle fjernvarme indstalationer.
Men et rigtigt godt råd ! Se at få isoleret alle rørene ordentligt også omkring ventiler og bøjninger.

V.h.  Håndværkeren
Grunden til at jeg anbefaler dig at isolerer er at, der faktisk er et stort varme tab blot på den smule der ikke er isoleret hos dig.
Du skal bare huske at der kan blive koldt i det rum hvor du har din varme instalation, hvis du isoler alle rør. Så måske der skal en radiator op.
For god ordens skyld vil jeg lige bemærke at der i det ganske land findes en hel del fjernvarmeværker, der kører direkte, altså uden veksler. Blandt andet her hvor jeg bor.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Få vvs eren til at vise dig hvordang du kan fylde fjernvarmens vand på dit anlæg. Fidusen er at det er behandlet vand så du slipper for korrosion og tilkalkning af veksler. Det kan være at dit værk stiller betingelser for at lave dette stunt, men det er den optimale metode.

allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis