Montering af spots i underskabe i køkken..

Hey alle, har 5 spots som jeg skal have monteret, sammen med en LED-Driver i køkkenet under skabene, er lidt i tvivl om jeg så bare kan montere en dåse med alle lederne i, under skabet og så LED-Driveren ved siden af og så en tilledning fra LED-Driveren op til lampestedet? Synes bare det mange ledere jeg så kommer til og få i dåsen og er det lovligt? Og hvordan skal jeg forbinde kablerne fra dåsen til driveren og så videre op til lampestedet? 

Håber der er nogen der kan hjælpe har lavet en lille skitse af det for lidt bedre overblik over hvordan jeg havde tænkt mig og lave det, kom bare med rettelser 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget i vejen for at samle alle lamperne i en dåse - du kan vel ikke sløjfe i lamperne.

Jeg ville enten fiske ledningen bagved skabene, hvis muligt eller bore et lille hul helt inde i hjørnet i skabet til ledningen, trække den op og så lægge strømforsyningen/driveren i hjørnet ovenpå skabet og så derfra videre til lampestedet ( dem har du vel ikke 5 af, det er vel lamperne ;-) )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja ville også meget gerne have driveren ovenpå skabet og der burde også være plads omme bagved, det ville være det pæneste. Så håber ledningerne fra lamperne er lange nok til at alle sammen kan nå over i hjørnet og så samle dem i dåsen som placeret på tegningen under skabet. Men tænker lidt på hvilket slags kabel vil du så føre fra samledåsen under skabet til driveren over skabet, for havde tænkt mig bare og føre en 0.75kvadrat tilledning fra lampestedet hen til input på driveren, og hvad så med output og ned til dåsen, det skal vel være et speciel kabel eller hvad nu hvor output er 12V.?  på driverens output side står der + og - 1kvadrat..? Og skal det kabel fra dåsen og op til driveren så også være 0.75kvadrat nu hvor der står det på lampernes tilledning eller skal det være 1 kvadrat som der står på output'en? 

Er der overhovedet plads til seks ledere i en samlemuffe kommer da til og knibe gør det ikke, for der er 5 lamper + kablet fra driveren det må være 6 ledere der skal være i hver sin side af den dobbelte samlemuffe  

Og ville det så ikke være det pæneste og føre ledningerne i en kanal under skabene?  
Du klan sagtens bruge en alm. lampeledning 2x0,75 til lamperne fra driveren - at der står 1 mm2 på driveren betyder bare at det er det maximale kvadrat du kan putte i klemmen.

Der findes ekstra store samlemuffer ( dobbelt samlemuffe ) - jeg tænker ikke på kronmuffe, men sådan en kan du jo også bruge og så 3 stk i hver ende.

Du kan også lodde dem sammen og så trække et stykke (krympe)flex over.

Kanal ? - jo, det er da pænere.

Du kunne også lægge en tynd stribe silikone ind i hjørnet mellem væggen og skabet og så lime dem fast.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Super tak for alle svarene , tror jeg har fået svar på det hele...

Håber så bare alle kablerne fra de forskellige lamper kan nå over til dåsen... 
Hey lige en ting mere skal man ikke også være opmærksom på kabellængderne til en elektronisk driver(transformer)?
Hvorfor ?

Hvis det er LED, du monterer vil det bruge så lidt strøm at selv 10 m vil betyde et minimalt spændingsfald i ledningen - du kommer vel ikke til at bruge mere end 10 - 15 W på alle 5.

Har selv lige i dag monteret et par LED-bånd - det ene på 3,7 m,110 LED's, ca. 20 W og en tilledning fra strømforsyningen på 6 m - det virker fint.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis