Kobberrør - galvaniserede

Har købt et hus hvor der, på et badevær. fra 60'erne, er kobberrør der er ført over i galvaniserede rør. Udskiftning af rørene står ejerskifteforsikringen for, men de mener dog kun at det er et problem i koldtvandstrengen, er der rigtigt?? Nu har vi opdaget at alle metaldele ved afløbet på håndvasken og badekaret er tærret op. Det samme gør sig gældende for afløbet i gulvet. Er der nogen der ved hvorfor?? Vores VVS'er mener der er tale om en følgeskade og forsikringen siger det er det ikke!!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er ligeså stort på et varmtvands rør med galvanisk tærring med jern efter kobber, så det passer altså ikke hvad de siger, om tærringerne ved afløbet er følgeskader vil jeg ikke udtale mig om.
Tak for jeres svar.
Decollage - Ved du hvad det så kan skyldes?? Syntes det er underligt at det er alle metaldele i forbindelse med afløbene på badevær. der er tærrede, de forkromede dele er fuldstændig irgrønne. Et enkelt sted kunne jeg forstå, men........ Kan læse i "Ingeniøren" at alle metaller med mindre lødighed end kobber angribes. Kan også læse at problemet forstærkes af meget kalkholdigt vand ( vandet her på Stevns er meget hårdt), og af meget ilt i vandet.
Så er det nok vandkvaliteten der er årsagen , og ikke at der er kobberrør i installationen
Hej,

Måske tidligere ejer har haft en forkærlighed til ætsende afkalkningsmidler. Forchromede ting er ikke glad for syre. Og som andre siger det er ikke et gavl/kobber problem.

Annonce
Forudsætning for elektrolytisk tærring er at du har en strømsløjfe. Det er der i teorien mulighed for med en vandstråle fra hanen til afløbet, men ....
Jaq's bud er mere sandsynlig, kvaliteten af saniteten har måske også noget at sige. På min arbejdsplads, der blev bygget for 10 år siden, kan jeg se belægningen er 'slidt af' flere steder. Det tror jeg skyldes dårlig kvalitet af materialer og 'effektiv' daglig rengøring.

 

Decollage aner ikke hvad en strømsløjfe er, men prøver at Google et svar frem. Det ser ud som om gulvafløbet er lavet af jern og der hvor afløbet fra vasken er ført gennem gulvet er det galvaniseret. Det er ikke kun belægningen der er væk!! Der er alle de sammenskruede dele i forbindelse med afløbet der er fuldstændigt tærret væk bade på badekar og håndvask.
Tak for dit svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis