afgift - dieselpartikelfilter

Hej,

Står overfor at skulle købe ny bil.
Vil have diesel, men spørgsmålet er om det skal være med eller uden dieselpartikelfilter.

De problemer man hører om nye dieselmotorer, er oftest relateret til partikelfiltren.

Mit spørgsmål er derfor:

Afgiften på 1000 kr årligt for en diesel uden partikelfilter: Er det er permanent løsning, eller er det kun midlertidigt, indtil at alle dieselbiler SKAL have monteret partikelfilter?

- Peter
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er en afgift der kører så længe der er d ieselbiler uden part.filter på gaden

Nu bor du jo ikke rigtigt nogen steder, men mon ikke der kommer et kørselsforbud i byerne, som der er for erhvervstrafikken??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har en gulplade diesel og er ikke blevet pålagt nogen afgift.
Har hørt at det kun er hvide plader, der bliver pålagt afgiften???
luften bliver vel ikke renere med gule plader. tror du ikke du får en særskilt opkrævning? Eller ligger det sammen med misundelsesafgiften?

Min ydmyge mening er at så længe prisen "kun" er 1000kr, kan det ikke svare sig at købe efter om der er filter på eller ej, vedligehold/udskiftning af filter koster en mindre formue og umiddelbart går det nogenlunde lige op.
Annonce
Der er ingen misundelseafgift og har ingen opkrævning modtaget andet end vægtafgiften for 6 mdr siden.
Mht. den ekstra afgift, så er min Mondeo diesel (på hvide plader) steget 500kr i halvårlig afgift. Mon ikke det er det samme for dig Billito? Jeg skal ikke kunne sige om der er andre regler for gulpladebiler, men det lyder mærkeligt hvis der er.

Jeg var i øvrigt ude og kigge på bil for et stykke tid siden, og snakkede med forhandleren om partikelfiltre.. Så længe han kunne få nye biler hjem uden filter, så ville han helst det. Han mente at hvis man ikke fik brændt filteret godt igennem en gang i mellem, så skulle det skiftes hvert 2. - 3. år og det kostede op mod 10.000kr...
Så kan det godt svare sig at betale 1000 kroner mere om året ;o)

Mvh. Martin
Afgiften for gule plade opkræves en gang årligt. Fik opkrævingen i Maj i år og beløbet var det samme som sidste år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis