Tioletkumme lugter af kloak

Jeg har et problem med at det luger at kloak i et af husetes toiletter. Der er ingen problemer med andre toiletter eller afløb.
Lugten kommer inde fra selve toiletkummen. Der er vand i vandlåsen og toilettet bruges dagligt. (Jeg har haft hovedet nede i toilettet for at lugte efter, og der er ingen tvivbl om at lugten kommer derfra.)
Det er specielt når det blæser/regner at problemet opstår. Hvad kan det skyldes og hvad kan der gøres. Jeg har haft folk fra kommunen ude at tjekke den udendørs del af kloakken, som er fin, samt haft kamera igennem faldstammen, også uden at finde noget. Så jeg er kommet til den konklussion at det må være et eller andet med selve toilettet, jeg kan bare ikke regne ud hvad det kan være.
PS: Toilettet er et Gustavsberg med P-lås.
Håber i kan hjælpe

M.v.h. Claus
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne det tænkes, at der skydes luft fra kloaken op i toilettet?
Det kræver nogen observation, for at afsløre evt. bobler.
Kan der dannes undertryk i lokalet, f.eks. ved en kraftig ventilator, eller kan vinden ligefrem suge så hårdt i udluftninghætten at der dannes undertryk i lokalet?
Prøv at lade døren stå åben til rummet for at udelukke mistanken om undertryk.
Jeg har lidt de samme problemer med et gulvafløb når det stormer, men her bliver vandet hevet ud, til min store undren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har på en udendørs faldstamme fra første sal lavet en udluftning, for at imødegå evt. overtryk udefra skulle kunne presse luften ind, men det har ikke hjulpet. Nogle gange står døren åben, og lugten kommer alligevel, så jeg tror ikke at det kan være undertryk der suger luften ind. Men det virker mest somom lugten/luften kan komme forbi vandlåsen på en eller anden måde.

M.v.h.
Claus
kan det være noget så simpelt som gummivulsten i afgangsrøret der er utæt? (Sidder oppe under soklen på kummen) Hvis du har et gulvafløb i nærheden med en pungvandlås kan det også være den der lugter fordi den ikke er renset for nyligt.

 

Jeg har selv overvejet om det kunne være pakningen; men så burde lugten vel komme ud der og ikke fra selve kummen. Toilettet har en P-lås, så afgangsrøret går bagud og ind i vægen. Jeg kan derfor se hvor toilettet er tilsluttet afløbet, og det lugter ikke derfra. Der er intet gulvafløb i rummet, da det kun er et gæstetoilet.
Hvad med cisternen? Er vandet råddent der? Du kunne prøve at give den en grundig omgang klorin.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det kan da prøves; men jeg tror det nu ikke, da vi bruger toilettet flere gange dagligt
Med så mange kloge hoveder på banen er det jo ikke nemt.

Hvad med vandstanden i toiletskålen. er den høj nok?
Men ellers må det næsten være en revne enten i toilettet eller i rørtilslutningen,

Den sikre metode er at måske at afmonterer toilettet og evt. lægge en plade over røret. For at lokalisere lugten.
Med så mange kloge hoveder på banen er det jo ikke nemt.

Hvad med vandstanden i toiletskålen. er den høj nok?
Men ellers må det næsten være en revne enten i toilettet eller i rørtilslutningen,

Den sikre metode er at måske at afmonterer toilettet og evt. lægge en plade over røret. For at lokalisere lugten.
Ja, det er nok også der jeg er nået til. Tage toilette af og fosejle afløbet. Hvis så lugten ikke kommer tilbage, skal problemet findes i selve toilettet.
prøv lige at tage låget af cisternen, der ER vel ikke råddent vand

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis