spørgsmål om dome drivhus

Jeg påtænker at lave et dome drivhus, og mange steder på nettet er der udregninger på størrelser,,,
men jeg kan ingen steder finde ud af i hvilken vinkel trekanterne skal være når de er sat sammen ( 5 og 6 trekanter sat sammen til en )

her er et eksempel på hvad jeg mener.:

http://farm4.static.flickr.com/3461/3361719052_be08ddb1a8.jpg?v=0

som man kan se på billedet er de 5 trkanter sat sammen, men de ligger ikke plant på jorden,, hvad er vinkel fra jorden og op til toppen,, kan nogen hjælpe ?

ibber

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil bygge "domer" kommer du til at lære dig de aller simpleste trekantsberegninger.
Start med gode gamle Pythagoras og lidt trigonometri.

Den vinkel du gerne vil have er en af 3 stk. i en retvinklet trekant.
Du hvis du kender 2 sider i en retvinklet trekant kender du også vinklerne.
I dit eksempel skal du f.eks. kende den skråtliggende pinds længde og højden i figurens centrum. Så har du to sider i trekanten og kan beregne vinkelen A, i dette tilfælde:
Sin A = højden a divideret med pindens længde.

Du kan også tegne det op på på en lap papir og måle vinkelen med din vinkelmåler.

Hvad skal du i øvrigt bruge den vinkel til. :o)
hej matematiske geni jeg fatter narda af hvad du skriver.:

Du skriver at jeg skal kende den skråtliggende pinds længde og højde i figurens centrum.

Det er jo netop højden jeg spørger om / eller hvor mange grader den er

ibber

Højden måles ikke i grader. :o)

Uanset om du vil bygge domer eller bage vaniljekranse.
Lidt forhåndsviden skal der til.
Hvad er vanilje? Hvor stor skal kransen være? Hvor køber man hullerne til vaniljekranse osv.

Gak ind på nettet og læs lidt om trekanter, særligt de retvinklede.

Og igen. Hvad vil du bruge de mål til?
vanilje har jeg i køkkenskabet, hullerne køber man i brugsen og så er der noget om hullerne, der ovenikøbet kan spises.

Hvis vi sætter 5-6 trekanter sammen( som på billedet) derså ligger i water med jorden, så vil det jo aldrig blive en dome, idet når man rejser de samlede trekanterne op, så ville de stå lodret i vejret, og så vil du jo bare have bygget en lodret mur af trekanter.

derfor spørger jeg hvordan udregner man grader /eller centimer i centrum, så de samlede trekanter for en bue og derved bliver til en dome.


ved ikke om vi misforstår hinanden.

ibber

Slet ikke.

Men der er ikke noget at regne på,
Du skal bestemme hvor høj din 5 eller 6 kantede pyramide, som det retteligt hedde, skal være.
Hvis du vælger højden, (lodret), f.eks 2 meter og afstanden fra centrum ig ud til et af hjørnerne, (vandret) også sættes til 2 meter. Så har du 2 af siderne i en retvinklet trekant. Hvor den sidste side vil blive 2,828427 meter eller der omkring. Og de 2 mindste vinkler 45 grader hver.

Og som sagt kan du tegne dig til det. På et stykke kvadreret papir tegler du en vandret linie på 20 cm og en lodret på 20 cm. Den sidste side måler du dig til.

Vi er nede på folkeskolepensum her. :o)

Men
Annonce
finder noget ternet papir frem

jeg havde tænkt på denne her
http://www.byexample.com/library/calculators/geodesic_dome_calculator/?domeRadius=2.5&domeUnits=meters

2vdome

ibber

her er en domeberegner der passer til det du viser, dvs sige at enderne skal skæres i 18 grader
/ Tony

http://tonybulow.blogspot.com
Du bør faktisk lave en såkaldt "opsnøring".

Det vil sige at du tegner det ene "spær" op på en plade, i fuld størrelse, lægger tømmeret på og streger det op. På den måde korrigerer du også for evt. skævheder i træet.

Se principperne her

http://www.youtube.com/watch?v=qqc990FMQCI

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Hør nu her spørgsmålet var fra 2010 og er bygget, og med lidt hjælp fra diverse storme blev den nedlagt igen et par år efter

ibber

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis