Gulvvarme: Blandesløjfe vs. returtermostat

Hej alle

Vi er i gang med at forvandle en overdækket terrasse til en helårs opvarmet vinterhave/udestue/tilbygning (så er det hele vist med?) I denne - formedelst 22 m2 15°/60° saddeltagskonstruktion med halvmur, lavernegiglas og mahogny - vil vi gerne have etableret 1 kreds gulvvarme til klinker. Bygmester har indhentet tilbud fra egen VVS der vil lave det med blandesløjfe og trådløs styring. Tilbuddet var efter vores opfattelse lidt..ehh..pebret, så vi tog et skud på 3byggetilbud.dk. Her gav en anden VVS et noget billigere tilbud, men dette kunne ikke umiddelbart sammenlignes, da tilbuddet gik på gulvvarme med returtermostat. Bygmester siger nu, at hans VVS siger at anlæg af gulvvarme med returtermostat i en tilbygning som vores ikke er lovlig? Har han ret? Har gransket Varmenormen DS469 men synes ikke det gør os klogere. Tilbygningen forbindes åbent med stuen, der er opvarmet primært af brændeovn. Centralvarmesystemet er et 10kw træpillefyr med lukket ekspansion.

Hvad er ret og vrang her? Minishunt, telestater, blandesløjfer og VVS'ere der "råber" ad hinanden - vi er lidt forvirrede...kan nogen hjælpe? 

Mvh Birch-Nielsen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
EN del vvs’ere vil hævde, at en returløbstermostat giver dig det du vil have, nemlig varme i gulvet. Andre, herunder mig selv, vil hævde at du kommer til at mangle noget andet: komfort!

Med 22 m² gulv skal du lægge ca. 70 m rør + forsyning og hvis du bruger en returtermostat kommer du uvægerligt til at mærke temperaturforskelle på dit gulv og dermed får du dels ringere komfort og dels et højere energiforbrug, fordi forskellen mellem din lufttemperatur varierer meget over hele fladen.

Du vil også, afhængigt af forholdene, have et større tab frem til din nye gulvvarme, idet du skal holde en højere temperatur frem til kredsen for at holde varmen om vinteren.

Det er ikke sådan, at varmen fosser ud, men der vil være forskel og det er rimeligt at sætte det op mod dit energiforbrug i en shunt. Sandsynligvis er det elinstallation mm. som får hatten til at flyve af….

Jeg gætter på, at bygmesters indsigelse går på de henvisninger som ses i Bygningsreglementet 2010 kap. 7 omkring energiforbrug, som væsentlige ombygninger osv. også omfattes af.

Personligt mener jeg, at alle rum hver sig skal kunne reguleres under hensyntagen til brugen af rummet og det gør man ikke med en returløbstermostat, men med en termostat i rummet.

Hej VVS'eren!

Rigtig mange tak for dit svar - det gav et præcist og let forståeligt svar på forskellen mellem de to løsninger, og det var netop det jeg ikke kunne gennemskue. Super kompetent. Jeg er overbevist :-) Gulvvarmen bliver lagt med blandesløjfe, rumtermostat og trådløs styring ;-)

Mvh Jes
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også