Vedbend i altankasser?

(En lidt lang indledning, men der kommer to konkrete spørgsmål sidst i indlægget)

I sommers fik vi etableret altaner i ejendommen og lejlighederne har dermed fået et voldsomt kvalitetsløft.
For mit eget vedkommende har jeg store planer om at starte en lille intensivt  drevet "nyttehave" her på 2. sal.
Det skal lige tilføjes at jeg ved ZERO om planter og havekunst.

Men først har jeg tænkt mig at skabe lidt læ imod elementernes rasen (vind) og nyfigne blikke vha. vedbend på ydersiden af altanafskærmningen.
Mit håb er at det med tiden vil dække den fuldstændigt vha. vedbendbeplantede altankasser både forneden langs gulvet og for oven, udvendigt langs rækværket.
Tror jeg kunne se rigtigt flot og frodigt ud.
På billedet ses mine forsøg fra i sommers på  at spire nyafklippede skud i mælkekartoner  fra naboens vedbend. Det viste sig hurtigt at være umuligt, da vinden rev så meget i skuddende at de aldrig fik ro til at danne rødder.

Så de blev alle placeret i zinkspanden som ses på billedet herunder taget i dag, hvor de får lov at overvintre og de ser ud til at klare sig - i det mindste er de ikke døde så jeg må antage at de har formået at danne rødder.

I går var jeg så igang med at fuske lidt med 12 m galvaniseret båndjern og en rendejernsbukker for at danne 12 sæt altankassebeslag.

12 sæt købte, justerbare altankassebeslag som alligevel ikke ville passe, kr 600.
12 sæt hjemmefuskede altankassebeslag som passer perfekt, kr 200.

Beslagene til venstre er til de nederste altankasser langs gulvet så nu forestår der blot at bestille 10 stk.  80cm zinkaltankasser mere til foråret.

2 spørgssmål:
Kan vedbend i det hele taget gro i så lidt jord som de har i en altankasse - jorden vil sjældent eller aldrig blive udskiftet - især ikke i de nederste altankasser som er vanskelige at komme til på ydersiden af altanen samt at vedbenden formodentligt vil filtre sig ind i de perforerede frontplader?

Hvorledes udformes altankasserne bedst således at jorden ikke bliver sur og rådden i bunden?
Almindelig visdom tilsiger, at man borer et par huller i bunden af altankassen, lægger et lag lecanødder eller lign. i bunden som drænlag med noget fiberdug over.
Men er det i det hele taget nødvendigt - ville en 4-5 ca. 10mm huller i bunden af altankassen ikke være nok? Jeg er interesseret at have så meget jord i kasserne som muligt, da det nok aldrig vil blive skiftet.

Mvh
Klamp

"Lad falde hvad ikke kan stå"

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil skarpt fraråde dig at gro vedbend/efeu udover din altan. Bor du til leje? Går jeg ud fra, eftersom du skriver lejligheder. Hvor gamle er de? Hvis det er ældgammelt byggeri, kan mørtelen indeholde kalk, hvilket gør at efeu eftersigende skulle ødelægge fugerne. Ved ikke om det er helt rigtigt, men måske der er en der kan be,-afkjræfte dette.
Jeg har set rigtig mange steder hvor folk har lavet det trick med efeu på altaner, og når det engang skal ned... God arbejdslyst. Lortet skal nok som minimum højtryksspules. Ikke engang sikkert det kan gøres med det. Vedbend efterlader sådan nogle fine,- ja jeg ved ikke hvad de kaldes "rødder"/ "fødder" der hvor de har haget sig fast, og de er næsten umuligt at få væk efterfølgende! Får du dem væk, risikere du der er nogle meget "fine" mærker der hvor de har siddet.
Har det selv i haven hvor jeg bor, desværre! Nu har jeg efterhånden fået det tømmet,
men redskabsskuret er bl.a ødelagt af det, da det tidligere har fået lov bare at gro. Hele den ene side af skuret er sat ind i de der "fødder", som jeg ikke engang kan skrabe helt af med en spartel. Plus det havde groet op igennem sternbrædder,- og dermed løsnet dem og givet adgang til fugt. Og ydermere var de groet ind i selve skuret.
Hvis du vil skabe læ, så kunne en anden løsning være at skrue nogle pleksiglas plader på, de kræver dog lidt rengøring ind i mellem. I dine altankasser kunne du i stedet plante nogle hængeplanter (enten sommer eller helårs), hvilket da også giver nogle fine blomster at se på En anden ting, kunne være noget klematis. Det gror dog også ind i det hele, og skal holdes under kontrol. Men sådan en kan fjernes igen, uden at det efterlader "fødder" som efeuen.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej Jaco,

For nogle år siden læste jeg en rapport om klatreplanters (vedbend og vildvin) indvirkning på bygninger - tror faktisk at den havde status af en SBI-rapport.
Her var konklusionen entydigt, at vedbend eller andre klatreplanter INGEN skade gør på murværket - tværtimod, og i mange tilfælde vil de ligefrem virke som en ekstra regnsskærm og ligefrem beskytte murværket bla. også med et forbedret mikroklima (mere stabile temperaturer og mindre temperaturudsving) omkring murværket.
Eneste ting som man skal holde øje med ved vedbend er at de ikke når op over tagskægget, hvor de kan gå ind og løfte tagstenene og som du selv har iagtaget sternbrædderne.

Nede i gården har vi en ca. 30m lang muret væg ind til naboen opført år 1905.
Den  ene halvdel af muren er på begge sider dækket af en enorm frodig og gammel vedbend med et utroligt fugleliv i. Har indtryk af at hele kareens bestand af gråspurve og solsorter har rede derinde, men hvad som er mere interessant i denne sammenhæng er, at murværket er friskt og i god stand under vedbenden.
Den halvdel som ikke er dækket af vedbend var så stærkt forvitret at den var nød til at blive fuget om og vandskuret her i sommers. Alternativet havde været at vælte den.

Det var netop det syntetiske look , som f.eks plexiglas giver, jeg ville prøve at undgå med vedbend.
Desuden giver vedbend faktisk mere læ end en fast plade som f.eks plexiglas, idet lufttryk differencen langsomt kan "sive" igennem bedbenden, hvorimod en fast plade vil give turbulens og lufthvirvler på altanen.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også