(En lidt lang indledning, men der kommer to konkrete spørgsmål sidst i indlægget)
I sommers fik vi etableret altaner i ejendommen og lejlighederne har dermed fået et voldsomt kvalitetsløft.
For mit eget vedkommende har jeg store planer om at starte en lille intensivt drevet "nyttehave" her på 2. sal.
Det skal lige tilføjes at jeg ved ZERO om planter og havekunst.

Men først har jeg tænkt mig at skabe lidt læ imod elementernes rasen (vind) og nyfigne blikke vha. vedbend på ydersiden af altanafskærmningen.
Mit håb er at det med tiden vil dække den fuldstændigt vha. vedbendbeplantede altankasser både forneden langs gulvet og for oven, udvendigt langs rækværket.
Tror jeg kunne se rigtigt flot og frodigt ud.
På billedet ses mine forsøg fra i sommers på at spire nyafklippede skud i mælkekartoner fra naboens vedbend. Det viste sig hurtigt at være umuligt, da vinden rev så meget i skuddende at de aldrig fik ro til at danne rødder.
Så de blev alle placeret i zinkspanden som ses på billedet herunder taget i dag, hvor de får lov at overvintre og de ser ud til at klare sig - i det mindste er de ikke døde så jeg må antage at de har formået at danne rødder.
I går var jeg så igang med at fuske lidt med 12 m galvaniseret båndjern og en rendejernsbukker for at danne 12 sæt altankassebeslag.
12 sæt købte, justerbare altankassebeslag som alligevel ikke ville passe, kr 600.
12 sæt hjemmefuskede altankassebeslag som passer perfekt, kr 200.
Beslagene til venstre er til de nederste altankasser langs gulvet så nu forestår der blot at bestille 10 stk. 80cm zinkaltankasser mere til foråret.
2 spørgssmål:
Kan vedbend i det hele taget gro i så lidt jord som de har i en altankasse - jorden vil sjældent eller aldrig blive udskiftet - især ikke i de nederste altankasser som er vanskelige at komme til på ydersiden af altanen samt at vedbenden formodentligt vil filtre sig ind i de perforerede frontplader?
Hvorledes udformes altankasserne bedst således at jorden ikke bliver sur og rådden i bunden?
Almindelig visdom tilsiger, at man borer et par huller i bunden af altankassen, lægger et lag lecanødder eller lign. i bunden som drænlag med noget fiberdug over.
Men er det i det hele taget nødvendigt - ville en 4-5 ca. 10mm huller i bunden af altankassen ikke være nok? Jeg er interesseret at have så meget jord i kasserne som muligt, da det nok aldrig vil blive skiftet.
Mvh
Klamp