Støbe fundament/sokkel i nattefrost?


Jeg har brug for at forlænge et eksisterende fundament/sokkel på en garagebygning med omkring 30-40 cm.. min plan er at bygge en kasse af krydsfiner og støbe alm beton i den.. MEN jeg er lidt nervøs for temperaturene om natten for tiden, kan man iblande sprit ligesom man gør ved mørtel arbejde? 

Og så lige en anden ting, jeg har tænkt på hvordan jeg kan sikre at den nye tilstøbing binder ordentligt sammen med det gamle fundament.. kunne man bare bore nogen huller i det gamle fundament, under jordniveau, og så lime noget jern ind i hullerne med ankermasse, så jernet sidder og stikke ud i min friske støbning.. og på den måde er der lidt fast forbindelse imellem gammelt og nyt ? 


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dæk det over med noget isolerende, evt. en vintermåtte, hvis det skal være særlig godt. Men ellers nogle gamle tæpper, aviser, pap, skumgummi, flamingo og så noget plasticfolie på toppen, holdt fast af lidt jord/grus på kanterne.

Det lyder fornuftigt med nogle ankre ind i det gamle, men regn med at der uanset, hvad du gør kommer revner mellem det nye og det gamle.
Vigtigt af alt, sørg for at bunden af det nye når ned på stabilt underlag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nemlig ja.
Men mht. til støbeform.
Så støb en dag hvor der ikke er udsigt til frost det følgende døgn.
Og afforskald inden du dækker til i grus og div. affaldsprodukter fra pulterkammeret.
Iøvrigt er det nok billigere at bruge de billigste brædder fra j&f som forskalling.
ja brug vintermåtter til afdækning når det er støbt nu når der er lidt frost om natten, bor nogle jern i, også ville jeg svumme det gamle beton ind i lip så du har en god hæfte flade eller smøre det med noget beton binder, så har du ihvertfald gjort dit for det skal holde, held og lykke,

Mvh Mureren

Perfekt! jeg har en rest LIP stående fra et badeværelse projekt :-)

Nu hvor jeg har fat i murene, kan jeg så lige få et råd omkring at opmure i kulde? jeg har et par murreperationer hvor jeg bare bruger en færdigblandet mørtel fra byggemarkedet.. skal man afdække det med en presenning eller noget når det bliver koldt om natten? syntes også jeg kan huske noget om at blande sprit i mørtlen..
Annonce
Helt forkert.
Du skal drikke spritten - og udsætte murearbejdet til foråret.

Jeg holder mig altid til elefanter når jeg arbejder :-) man skal jo gerne kunne se hvad man laver..



hej
Selvfølgelig kan der opmures i koldt vejr, også mens det fryser. Problemet er økonomi !! Det er sindsygt dyrt, og kan IKKE anbefales til GDSèr, de professionelle skændes endnu om regningen for sidste vinter.
Læs evt branchevejledning for opmuring i frostvejr.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis