Harpun - kuglefræse jern

Hej selvlavere.
Jeg prøver mig på dette forum som ny bruger.
Jeg sidder fast i et selvbygger projekt, jeg er ved at lave min egen harpun. Det er ikke min første harpun, men det er helt klart mit mest ambitiøse projekt til dato. Jeg har valgt nogle teknikker jeg ikke har prøvet før, heriblandt min "spydgang".
Det er meningen at jeg skal have fræset sporet til spyddet ud som set på vedhæftede billede.
Mit problem er imidlertid at jeg ikke kan finde det "kugle fræsejern" jeg skal bruge. Jeg har det amerikanske mål på de dimmentioner det skal have: Disse er 11/32".

Kan nogle give mig en omregningsnøgle til de danske standarter? og ved i hvor man kan købe et sådan fræsejern? Danske eller udenlandske sider.

Vh Søren
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tomme er = 25,4 mm, så 11/32" er 8,73 mm

Hvor lang skal sporet være? For der er nok ikke nemt at finde noget på det mål her i Dk.

Et metalbor i moderat længde er dog muligt, i 8,7 eller 8.75 mm

Du kunne evt bore et hul først, og der efter fræse rillen.

Ellers må du prøve, på Engelske og Amerikanske sider, såsom Ebay
 
mvh jens
Nej det kan du ikke bore ud. Jeg tænkte på, om du kunne købe et luftcylinderrør,med det rette hul, henne i Amerika, men det er så et spørgsmål om det kan fås så langt. Og så fræse rillen. Spøgsmålet er så, hvor mange spændinger fræsningen udløser.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har fundet noget via gamle tråde i forumet. Det jeg har fundet er dog engelske standarter i "stilken" af fræsejernet. Det er 1/4" som er lidt mindre end den danske standart. Kan man få en konverter?
Nej så langt kan du ikke bore...
Hvilket materiele er det, du skal lave den i?

Den på billedet, hvor stammer den fra, kunne du søge oplysninger der?

mvh jens
Annonce
Et Amerikansk forum, jeg tror han arbejder på CNC fræsere. Jeg kender intet til den slags, det er lidt problemet.

Jeg laver den i West System Grafitpulver yderst, som i hans model. Det giver styrke når man skal lade den, så træet ikke tager skade.

Til jer der gerne vil se hans arbejde:
http://www.freedivingspearfishing.com/forum/custom-speargun-builders/688-custom-wood-speargun-build-with-pics.html

Det er kun hans spydgang jeg kopiere. Resten er ikke relevant.
det er lidt af en projekt du bygger en "spyd pistol" (speargun)

men har du prøvet at google efter "kuglefræser"

men såhvidt jeg kunne se at han starter med "endefræser"
og der mangler billedet af fræseværktøjet.!
eller har han brugt en endefræser med rund spids.?

til de våde element.
Ja han starter med at lave sporet som kuglefræseren skal løbe i. Det er ikke der problemet ligger.

Jeg har fundet ud af at denne her har nogenlunde de dimensioner jeg leder efter, men den har 1/4" fræsefod som ikke er dansk standart.
Findes der en konverter til Makita fræsere? Det står der i manualen der skal være - men den er så gammel at den er tabt.

http://www.axminster.co.uk/axcaliber-ball-groovers-prod808115/
muligheden er der hvis en der har en metal drejebænk.
der kan dreje en ny "klæmmetang" til makita overfræser
i den rette mål.!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis