fase og nul/ vekselstrøm

Hej er der en klog elektrikker der kan fortælle mig om fase og nul systemet, hvordan det virker.

Jeg ved at fase er den ledning som strømmen kommer ud i gennem stikkontakten og at nul ledningen virker som en retur ledning for den strøm der ikke når at blive brugt gennem den modstand der er koblet på ude for enden af fase/nul.

Det store spørgsmål er nu  at jeg har læst at vekselstrøm skifter mellem fase og nul 50 gange i sekundet, hvis den gør det burde der så ikke komme strøm ud gennem begge ledninger og hvis der gør dette, hvordan kan nul så virke som retur ledning ?

Jeg mener med andre ord hvordan kan strømmen løbe retur gennem nul, hvis der i forvejen kommer endnu mere strøm imod den der skal løbe retur ?

Jeg må have forvekslet noget i vekselstrøms teorien, men billedet viser jo frekvensen mellem plus og minus, hvilket jeg regner som fase og nul, men sådan hænger det måske ikke sammen ?

Hilsen en forvirret lærling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af perp på 13 nov 2010 16:42
Hej er der en klog elektrikker der kan fortælle mig om fase og nul systemet, hvordan det virker.

Jeg ved at fase er den ledning som strømmen kommer ud i gennem stikkontakten og at nul ledningen virker som en retur ledning for den strøm der ikke når at blive brugt gennem den modstand der er koblet på ude for enden af fase/nul.

Det store spørgsmål er nu  at jeg har læst at vekselstrøm skifter mellem fase og nul 50 gange i sekundet, hvis den gør det burde der så ikke komme strøm ud gennem begge ledninger og hvis der gør dette, hvordan kan nul så virke som retur ledning ?

Jeg mener med andre ord hvordan kan strømmen løbe retur gennem nul, hvis der i forvejen kommer endnu mere strøm imod den der skal løbe retur ?

Jeg må have forvekslet noget i vekselstrøms teorien, men billedet viser jo frekvensen mellem plus og minus, hvilket jeg regner som fase og nul, men sådan hænger det måske ikke sammen ?

Hilsen en forvirret lærling.

Nul-lederen har sit navn fra at et punkt på forsyningstransformeren (fra 10kiloVolt til 230/400V har et stjernepunkt som er forbundet til jord i transformer stationen), det betyder at dette punkt har en spændings i forhold til jord på 0V - heraf nulpunkt - nul leder.

I DK har vi en vækselpænding med en frekvens på 50Hz (Så 50 gange i sekundet er strømmen i plus og 50 gange er den i minus.

Fase lederen og Nul lederen har IKKE noget med plus og minus at gøre... det er kun ved DC 

Grundet til at en pol søger lyser når den holdes på en fase leder, er at der er en spændingsforskel fra jord(gennem dine føder) og til fasen på 230V - som får den lille glimlampe til at lyse - men når den holdes på nulleder vil den ikke lyse pga. at nullen er jordet i transformerstationen og derfor er der ingen spænsingsforskel.. 


prøv at kigge påå http://efagbog.dk/pt/hft-0805.pdf

og http://efagbog.dk/pt/hft-0063.pdf

Jeg takker for de vedhæftede links, som jeg har været inde at studere, må indrømme at de virker meget forvirrende og uoverskueligt, med beregningerne at vekselstrøm, sinus osv. er det også herunder at man bruger ligninger til udregningen ?

Frygter godt nok hvis dette emne er noget man skal kunne forklare udenad til en prøve, noget tyder på jeg i givet fald så slet ikke når så langt i forløbet.

Har lige et ekstra spørgsmål som jeg har gået og funderet over, det handler om ampere i en stikkontakt, hvor jeg mener at der i fase ledningen i kontakten, ingen ampere er, før man kobler en modstand i stikkontakten og det så er denne modstand der afgør hvor mange ampere der er i kredsen ?

Tager jeg også fejl her, ved godt at der er et ampere max i gruppetavlen v sikringerne.

Mvh. perp
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af perp på 14 nov 2010 08:58
Jeg takker for de vedhæftede links, som jeg har været inde at studere, må indrømme at de virker meget forvirrende og uoverskueligt, med beregningerne at vekselstrøm, sinus osv. er det også herunder at man bruger ligninger til udregningen ?

Frygter godt nok hvis dette emne er noget man skal kunne forklare udenad til en prøve, noget tyder på jeg i givet fald så slet ikke når så langt i forløbet.

  

Jo du vil skulle noget matematik under uddanelsende, og der er nogle formler som skal omkrives lidt... men hvis du for lavet dig en god formel samling - så er det ikke så slemt når man kommer igang.

Hvor langt er du i forløbet ?


Skrevet af perp på 14 nov 2010 08:58
Har lige et ekstra spørgsmål som jeg har gået og funderet over, det handler om ampere i en stikkontakt, hvor jeg mener at der i fase ledningen i kontakten, ingen ampere er, før man kobler en modstand i stikkontakten og det så er denne modstand der afgør hvor mange ampere der er i kredsen ? 

Tager jeg også fejl her, ved godt at der er et ampere max i gruppetavlen v sikringerne.

Mvh. perp


Ja det er rigtigt...

Ampere er strømstyrken som en brugsgenstand bruger. 

Vi prøver at tage udgangspunkt i en alm. 230V stikkontakt i en bolig - hvor der i gruppetavlen er en 13A sikring foran (Max 13A på en 1,5mm2 kobber ledning i bolig)

eks. en varmeblæser på 500W som sættes i en alm stikkontakt vil have et strømforbrug på: 

[I = P / U]
(Strøm = Effekt / Spænding)
500W / 230V = 2,2A

Hvis der ikke er tilsluttet noget, vil der ikke være nogen strøm... 


Hvis man så tager 8 stk. varmeblæser og tilslutter alle til samme stikkontakt vil man have en strøm på 8*2,2A = 17,6A - Nu er vi et stykke over sikringens mærkestrøm(13A) og denne vil brænde over / Slå fra pga. at den er overbelastet...

Størelsen af sikringen(13A) er valgt for at beskytte den faste installation 1,5mm2 kobber ledning... Hvis man havde en tykker ledning, 2,5mm2, 4mm2, 6mm2 osv vil man kunne beskytte med en større sikring...

Ok så er der da lidt der har hængt ved, vedrørende ampere.

Jeg er ikke nået ret langt i forløbet, kun de første 3 uger, men det er ca 21år siden jeg lukkede min sidste matematikbog og har stort set ikke brugt matematik siden, andet til alm. hus behov  plus minus dividere og gange, samt procent regning, ja jeg regner med at blive voksen lærling, hvis jeg overhovedet kan bestå grundforløbet, allerede efter 2 uger overvejede jeg meget om jeg bare skulle droppe ud igen.

I vores klasse er vi ca. 30 elever, efter 14 dage måtte de sende advarsler ud til 14 elever pga. 30 timers fravær. nu efter 3 uger, ved jeg ihvertfald at de 6-7 af de 14 elever er stoppet helt pga. sværhedsgraden, allerede efter 2 uger, trods det at de alle har virket meget engageret og har villet det, resten af de 14 elever er bare sløs og ligyldighed, nok pga. deres unge alder.

Selv kigger jeg ofte på opgaver om aftenen og prøver at regne eksempler ud og finde det logiske i dem, selvom det med logik ofte er svært, for det lader jo til, at sådan er det bare, formler er som de er nu engang er, dem kan jeg jo ikke lave om på, så det med at forstå det ? jamen sådan er det bare... man skal bare sætte tal ind i dem, problemet opstår så hvis man bliver bedt om at regne det baglæns ud ell. sidelæns ell. på skrå, Hmm...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
http://efagbog.dk/pt/hft-0805.pdf

Feks. er der i dette link på side 2 skrevet et tal som er 0.707 og jeg kan intet læse om hvorfra de har fået dette tal.

formlen hedder Ieff = Imax gange 0.707

ovenover formlen står der Ieff = Imax gange sin(45 grader)

Men hvis jeg regner sin(45grader) ud på min lommeregner giver det 0.850 hvis jeg eller har gjort det rigtigt, så det er jo en stor forskel ?

Nu ved jeg at vi ikke lige skal have dette emne efter 3 uger, men nu blev jeg nysgerrig efter at prøve at finde logikken i det med + og - ved DC, så er jeg jo lidt bedre med den dag dette emne dukker op.

Måske jeg bare sætter for store spørgsmålstegn ved de forskellige opgaver, men jeg kan godt lide at have kendskab til den basale viden om de forskellige emner.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan godt være svært  - specielt hvis det er længe siden man har beskæftiget sig med det i teorien.

Men giv ikke op - en uddannelse som elektriker åbner døre.

Jeg er selv uddannet elektriker og el-installatør - det har været et godt springbrædt.

Nu er det så mere end 20 år siden jeg har beskæftiget mig med alm. installationer - men er stadigt i branchen ( fordelings- og styretavler ) - mit speciale er så nu produktion og vindmøller.

Så - klø på

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af perp på 14 nov 2010 10:24
http://efagbog.dk/pt/hft-0805.pdf

Feks. er der i dette link på side 2 skrevet et tal som er 0.707 og jeg kan intet læse om hvorfra de har fået dette tal.

formlen hedder Ieff = Imax gange 0.707

ovenover formlen står der Ieff = Imax gange sin(45 grader)

Men hvis jeg regner sin(45grader) ud på min lommeregner giver det 0.850 hvis jeg eller har gjort det rigtigt, så det er jo en stor forskel ?

Det er ikke helt forkert... 

Men din lommeregner står dog til at regne med radianer "rad" istedet for garder... Prøv at finde en tast på lommeregneren som har noget med "deg" og "rad" at gøre og få den sat til "deg" 

Ja tak det hjalp en del, nu fik jeg det rigtige tal frem på skærmen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Perp: Lad vær med at give op! Jeg var selv igang med el-udd tilbage i 1999, men sprang fra efter 1½år, af mange forskellige årsager.
Det fortrød jeg senere hen og er så gået i lære igen, nu har jeg kun 1 år tilbage og jeg er sgu glad for at jeg gennemfører det.

Ja, det er en svær udd, men som en skrev tidligere så har du rigtige mange og gode muligheder når du er færdig udlært.
Jeg selv er ikke satans god til matematik, men jeg formår alligevel at forstå, hvad det hele går ud på.
Mit råd er; tag tingene stille og roligt. Du fatter nada hvis du begynder at gå panik og stiller for "store krav" til dig selv efter kun 3 uger. Hold hovedet koldt og hvis du stirrer dig blind på opgaverne, så lad dem være i en ½-1 time og lav noget andet som får dine tanker væk fra opgaverne.

Inden for vores branche vil du i løbet af udd. komme ud for nogen tal som er konstante dvs at der ikke står direkte hvor tallet stammer fra. Personligt havde jeg det sådan at jeg ville sgu vide hvad det og det tal var og hvor det kom fra, men accepterede at det var for store krav at stille, da det i den sidste ende ikke vil gøre større gavn.

Til sidst vil jeg linke til en bog som jeg har fået fra DEF da jeg startede i lære. Der står alt muligt godt og blandet der er værd at vide når man starter i lære.
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqwhpw#/page0/

Du kan hente den ned som PDF format, så har du den altid på din pc/ USB-key.

Held og lykke med udd. Og lad nu vær med at panikke.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis