fase og nul/ vekselstrøm

Hej er der en klog elektrikker der kan fortælle mig om fase og nul systemet, hvordan det virker.

Jeg ved at fase er den ledning som strømmen kommer ud i gennem stikkontakten og at nul ledningen virker som en retur ledning for den strøm der ikke når at blive brugt gennem den modstand der er koblet på ude for enden af fase/nul.

Det store spørgsmål er nu  at jeg har læst at vekselstrøm skifter mellem fase og nul 50 gange i sekundet, hvis den gør det burde der så ikke komme strøm ud gennem begge ledninger og hvis der gør dette, hvordan kan nul så virke som retur ledning ?

Jeg mener med andre ord hvordan kan strømmen løbe retur gennem nul, hvis der i forvejen kommer endnu mere strøm imod den der skal løbe retur ?

Jeg må have forvekslet noget i vekselstrøms teorien, men billedet viser jo frekvensen mellem plus og minus, hvilket jeg regner som fase og nul, men sådan hænger det måske ikke sammen ?

Hilsen en forvirret lærling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej er der en klog elektrikker der kan fortælle... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, jeg takker mange gange for linket til bogen, har kigget lidt i den og den virker til at passe til mit temperament af indlæring...

Mht. matematik er jeg nok lige i underkanten af middel, men som læreren sagde selvom det er 20 år siden, er det bare som en hylde med en masse støv på, det skal vi have fejet af, så skal det nok dukke op igen.

Jeg vil prøve at huske på hvad du har skrevet, du har vist ret i at det ikke hjælper at panikke og tage problemerne op, før end de opstår.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis