Kabelboks - hvad er den til?

Jeg skal grave noget isolering ned langs soklen, og har fået en tegning over hvor der angiveligt skulle være kabler og rør i jorden. Det ser ud til at passe alt sammen, men der står et kabelskab, som ikke passer ind i det der står på tegningen. Der burde hverken være strøm, fællesantenne eller telefon her på siden af huset, og der er ikke installeret bredbånd/fiber eller noget. Sådan her ser skabet ud:


kabelskab

Jeg har ledt efter tekst, mærker eller andet der kunne identificere skabet, måske et "T" eller noget, men der står absolut ikke noget på skabet. Der er en Ruko lås monteret, og som man kan se er skabet grønt. Det hælder lidt fremad, og ser slidt ud, så det har nok stået der i meget lang tid, måske helt fra huset blev bygget ca 1980, men det kan sagtens være monteret senere.


Det står lige over der hvor der går fjernvarmerør ind under huset, men der er ikke nogen tilsvarende bokse de andre steder hvor der går fjernevarme ind til de andre huse. Det er fjernvarme fra et lokalt fælles anlæg i grundejerforeningen, ikke kommunalt fjernvarme i normal forstand.

Jeg håber der er nogen der kan lede mig på sporet af hvem der måske kunne tænke sig at montere sådan en kabelboks.

På forhånd tak

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm Spændende..

Du kan jo prøve at grave der fri og se hvad typer kabler der går op i den..

Mit bud er el, det er mest pga. størrelsen, det er noget voldsom til tv eller telefon..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Skrevet af kamb på 13 nov 2010 15:03
Hmm Spændende..

Du kan jo prøve at grave der fri og se hvad typer kabler der går op i den..

Mit bud er el, det er mest pga. størrelsen, det er noget voldsom til tv eller telefon..

Det var jo et hurtigt svar, god service må man sige!

El til huset kører ifølge tegningen foran huset (det her er gavlen). El til "parkbelysningen" som den kaldes, skulle ikke køre forbi her.

Det kan være boksen ser stor ud, måske skulle jeg have sat en hånd foran eller målt hvor stor. Se på størrelsen af ruko låsen, og murstenene, for at få et billede af hvilken størrelse den i virkeligheden er.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Og ja, jeg kommer til at grave, men for ikke at komme til at skade noget ville det hjælpe at vide lidt om hvad det kunne være. Måske kunne jeg så gætte hvor kablerne førte hen, hvis jeg vidste hvad det var. For mig ligner det mest et gammelt telefonskab, men der burde jo være en trekant-nøgle så? Og stå et T på et sted. Jeg lurer på om det måske er noget med overvågning af fjernvarmelækage, som kunne være monteret senere end det tidspunkt den tegning jeg har, er lavet.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Du skader ikke noget som helst ved at grave med en almindelig spade.

Men når der ikke står noget på skabet er det jo fordi det er hemmeligt.
Måske er det koblingspunktet for PET's aflytning af terrorister i området.
Men nu ved jeg tilfældigvis at der løber en af NATO's flybrændstofledninger igennem dit område. Så det er nok bare en slags tankstation for jagerfly - kun i krigstilfælde, naturligvis.
De er meget almindelige - enhver militærpilot kender dem. Hot fuel pots kaldes de.
Skrevet af hpox på 13 nov 2010 17:23
Du skader ikke noget som helst ved at grave med en almindelig spade.

Men når der ikke står noget på skabet er det jo fordi det er hemmeligt.
Måske er det koblingspunktet for PET's aflytning af terrorister i området.
Men nu ved jeg tilfældigvis at der løber en af NATO's flybrændstofledninger igennem dit område. Så det er nok bare en slags tankstation for jagerfly - kun i krigstilfælde, naturligvis.
De er meget almindelige - enhver militærpilot kender dem. Hot fuel pots kaldes de.

Synd jeg ikke har oliefyr så. For så kunne jeg have lavet en aflægger og brugt jet fuel til at varme hytten op



Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Det er nok snarere et kontrolpunkt for den gamle "varme linie" mellem Moskva og Washington.

Find en mand, der er fiks på fingrene til sådan noget, og få ham til at dirke låsen op.
Jeg tror nu at have fundet ud af at det er en slags lækage sporingssystem til fjernvarmesystemet. Det er i hvert fald to sorte ledninger på ca 1 cm i diameter, som kører langs med et fjernvarmerør. Det kører op i kabelboksen, og så tilbage igen i rørene.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Men så er det jo bare at bede fjernvarmeselskabet om at komme og flytte deres skab.
Det må da næppe stå på privat grund.
Det gør det heller ikke, lige på kanten. Det er OK, det er "privat" fjernvarme, ikke offentlig.

Tak for hjælpen

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis