Den vil ikke lystre roret



Jeg købte denne snekke sidste vinter og har haft stor glæde af den i sommerens løb.
Men når jeg bakker, vil den ikke dreje agterenden mod BB. Den fortsætter ret ligeud.
Der er ingen problemer med at dreje mod SB.
Hvordan får jeg rettet op på det problem?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget få både der kan dreje ved bak, og grunden til at din drejer skyldes skruen omdrejnings retning ikke roret. Og med den indretning der er monteret på roret gør det ikke styringen bedre agterover. Fjern det skrammel og sæt en større flade af et ror på, altså mindst 15 cm. længere det vil nok kunne trække båden i den ønskede retning, spørgsmålet er bare om din rorkonstruktion vil kunne holde til det store pres der bliver på akselen til Roret.
Hvis et dysseror skal have den rigtige virkning skal akselen til roret befinde sig lige over propellen, så vil båden kunne dreje let til begge sider ved bak.

V.h.  Håndværkeren
Det at båden kun bakker til den ene side er jo noget man udnytter når man sejler.
Da jeg tog dulighedsbevis, sejlede vi bla.a. i en lille kutter.
Når vi skulle lægge til ved bolværket, skulle vi altid lægge sb side til.. vi sejlede i en vinkel på ca. 45 grader til kajen og i passende afstand slog vi bak og så smed den lige så flot enden ind mod bolværket og så lå båden ganske flot..
Den var umulig at få til at ligge pænt hvis vi prøvede at lægge den anden side til.

Man udnytter det også ved havne manøvre.. du kan, når du kender din båd, næsten få den til at snurre om sig selv, med at sejle frem og tilbage.. men kun den ene vej rundt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak til jer begge for et par gode brugbare svar.

Og nu vi er i gang:
Udstødningsrøret ender kun få cm. over vandoverfladen.
Hvis kalechen i koldt vejr kun er åben agter ud og vinden kommer agter ind, kan det give et dårligt miljø inde under kalechen.
Er det helt ude i hampen at forlænge udstødningen ned i vandet?
Skrevet af KAH på 14 nov 2010 18:35
Tak til jer begge for et par gode brugbare svar.

Og nu vi er i gang:
Udstødningsrøret ender kun få cm. over vandoverfladen.
Hvis kalechen i koldt vejr kun er åben agter ud og vinden kommer agter ind, kan det give et dårligt miljø inde under kalechen.
Er det helt ude i hampen at forlænge udstødningen ned i vandet?

Det kan godt gå hen og blive en rigtig dårlig ide, da det så vil kunne virke som en hævert. Så vil du det skal du lave en sløjfe på afgangsrøret op under dækket med et lille rør i toppen der går ud i det fri. så der kan komme luft ind i sløjfen.
Jeg har kun sejlet ganske lidt i båden, men den styrer ret godt i bak, måske fordi der er lidt ror foran rorstammen. Men der skal lidt fart til.  Et ror har den største virkning nær overfladen.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Øvelse, øvelse og øvelse.........

Vi har samme postnummer og vi har da vand nok.....

Ud på vandet med hende og find et fix-punkt, og sæt så i bak.

Prøv med forskellige omdrejninger, og varierende rorudslag og se hvordan båden reagerer, det kan godt tage lang tid inden der sker noget -men jeg har endnu ikke set at der ikke kommer en reaktion.

Og det er da smukt at se når der kommer en båd ind i havnen som lige smider agterenden ind mellem pælene og lægger præcis ved bådebroen.

Iøvrigt er det også en grund til at både har feminime navne...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Konklusionen må blive:
Hold nallerne fra udstødningen.
Af med røret omkring skruen (der sikkert stammer fra dens fortid som redningsbåd) og modificer roret med mest fokus på områderne foroven og foran rorstammen. Det med foran rorstammen har jeg hørt andre anbefale også.
Tak til alle
Der er sket et eller andet rod med min profil, men her er en sen opdatering på tråden:
Jeg rensede roret for alt det skrammel, der sad på det. Og fjernede vinkeljernet på agterkanten af det. Røret røg samme vej.
Det havde ingen virkning mht. at få den til at lystre.
Så forlængede jeg roret ca. 50% agterud og forhøjde det, så når jeg sejler, er det i flugt med vandoverfladen.
Det havde heller ingen virkning på styreevnen i bak. Det eneste den har respekt for er, som Lynæs skriver, noget power. Det lange, rolige, seje træk duer ikke til noget.
Jeg mødte for øvrigt en nøjagtigt søsterbåd til den i den svenske skærgård. Han havde samme problem.
Lidt godt kom der dog ud af det, den har fået en lille anelse mere fart på med de samme omdrejninger og brændstofforbrug. Det tilskriver jeg fjernelsen af røret omkring skruen.
Du har samme problem som mange langkølede både. Som skrevet skal du give den en ordentlig gang power i bak. Når der er styrefart, sættes der i frigear, så skulle der kunne styres.
Brug gearet (bak/frigear/frem osv.) til at manøvrere ud mellem pæle og trange steder.
Har du en gammel motor med tungt svinghjul, går der noget tid, før kræfterne overføres til propellen. Se på skruevandet.
Øv dig på frit vand.

1691
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis