Den vil ikke lystre roret



Jeg købte denne snekke sidste vinter og har haft stor glæde af den i sommerens løb.
Men når jeg bakker, vil den ikke dreje agterenden mod BB. Den fortsætter ret ligeud.
Der er ingen problemer med at dreje mod SB.
Hvordan får jeg rettet op på det problem?

Jeg købte denne snekke sidste vinter og har haft... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder interessant det du skriver med "røret".

Jeg undersøgte teorierne bag "røret" om skruen eller en "dyse" fordi jeg havde en fiks ide om at det kunne være smart.

Det jeg fandt frem til, er at det har GOD virkning ved "pæletræk" eller langsomme slæb, fordi det så forstærker trækkraften.

MEN det går ret meget ud over farten ved større hastigheder, fordi "dysen" jo har en meget stor våd overflade.

Altså det er kun en god idé til "slæb" og som redningsbåd, eller beskyttelse hvis en båd bruges til klubsejlads, så sejlerne der skal samles op ikke "kommer i skruen".

Ganske interessant at høre hvad det var du fandt ud af ved at skære det af.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ellida for fuldstændighedens skyld kan jeg oplyse, at motoren er en Volvo Penta MD19 på 68 HK
Under rolige vind og strømforhold holdt den før 5,5 knob med 1.800 RPM. Det er det, der nu er steget en anelse til 5,8 knob.
Selvfølgelig spilder vind og strøm ind, men det er det overordnede indtryk efter mange ture.
Du kan se Elin her: http://skibslaug.dk/baadene.htm

OK - ja det er en rigtig køn ældre sag.
Nydeligt - jeg beklager at jeg "kun" sejler rundt i en glasfiber-øse - for jeg synes det er tiltalende med træbåde.
Men det er altså en del år siden at jeg og familien "gik over til fjenden" i glasfiber.
5,5 knob til 5,8 knob det er jo også 5-6 % fart forøgelse - eller formodentlig tilsvarende besparelse i brændstofforbrug.

 


Du kan se, der er ikke meget træbåd i denneher. Men vi elsker jo allesammen vores båd uanset hvordan de ser ud ;-)

Forresten, så skiftede jeg skrue fra standard aluminiumspropeller til glasfiberpropeller på påhængsmotoren - det gør stor forskel fordi glasfiberpropellen bakker væsentligt dårligere.
Tja - pudsigt nok - man prøver hele tiden noget nyt - og kan kun håbe at blive klogere af det.

Tak for lidt ekstra oplysninger -. MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis