Elradiator

Skal have en varmepumpe til sommerhuset, men skal også monterer nogle elradiatorer. Er der nogen som har et bud på hvor mange W jeg skal bruge til rum i størrelsen 20-30m2. Er der en regel/formel som kan bruges til udregning af W i forhold til m2? På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er enten varme pumpe eller elradiatorer, du kan ikke have begge systemer kørende samtidig. Jah det vil sige det kan du godt, men fy for den lede en elregning du så vil få !

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af Galtt på 12 nov 2010 21:50
Skal have en varmepumpe til sommerhuset, men skal også monterer nogle elradiatorer. Er der nogen som har et bud på hvor mange W jeg skal bruge til rum i størrelsen 20-30m2. Er der en regel/formel som kan bruges til udregning af W i forhold til m2? På forhånd tak.

http://efagbog.dk/pt/hft-0903.pdf  - se side 12 tabellen er hvis dog til elgulvvarme - men tror nu godt den kan overføres til radiator... (eller se de første sider, og lav en dyber beregning )


I et sommerhus er det rart hvis man forholdvis hurtig kan få godt med varme på - så heller overdimisoner lidt, så man ikke skal vente 5 timer en kold vinter aften når man ankommer til hytten, før der er varme... 

Du har ganske ret

Vi har også brændeovn i sommerhuset - det første vi gør i vintersæsonen er at tænde op i den.

El-radiatorerne alene tager laaaang tid - og elmåleren er ved at brænde sammen

nu er isoleringen så heller ikke hvad den har været - efter utallige besøg af husmår.

Til det oprindelige spørgsmaål :

Kommer helt an på k-værdier - altså hvor godt vinduer,døre,loft m.m er isoleret - men det kan regnes ud hvis du kender dem - hvis det er et gammelt hus er det svært.

I mit fra 1973 har vi 4 radiatorer på hver 1200 W i stuen - Ca. 30 m2 - der er så også et meget stort vinduesparti ud mod havet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er da ellers for længe siden opfundet en dims der kan tænde for varmen i dit sommerhus via din mobil tlf.
Har da bestemt overvejet det - kontaktorer til natsænkning har jeg allerede så det er en lille operation.

Men........ der er nu også lidt charme ved at tænde op i brændeovnen - lukke lågerne og gå en tur langs stranden - så er der fin varme når vi er tilbage.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Hej,

Tommelfingerreglen er 100W pr. M2 - hvilket bør være nok..

Vores udestue er på 17 M2 og der er en 2000w elradiator som vi bruger de få dage udenfor sæsonen hvor vi har behov for ekstra plads. Den bliver varm på et par timer og holder det fint..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hej Kamb,

Tak for dit svar. Min tanke var jo også kun at bruge elradiator, som en form for backup i nogle af rummene, hvor varmepumpen måske ikke når helt ud. Resten må brædeovnene klare.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis