Fugning omkring vinduer/døre

Ja så blev jeg jo lige pludselig i tvivl efter at have læst om fugning i sidste nummer af idenyt.
Jeg har et hus hvor langt hovedparten af vinduerne var blevet skiftet inden jeg overtog det. De er blevet fuget udvendigt med hvid silicone i kanterne. Indvendigt sidder der så vidt jeg kan se blot disse runde fugestrimler (der i øvrigt ikke slutter tæt) og herefter karmlister. Vinduerne er Velfac 400 (alu udvendig).

Jeg har netop fået skiftet de sidste vinduespartier med lidt hjælp fra en tømrer og tænkte at jeg sagtens selv kunne klare den sidste fugning ved bare at gøre det samme som i resten af huset. Så jeg stoppede isolering ind udefra og fugede udvendigt med hvid silicone, så det lignede resten af huset - logisk nok,
Nu er det så jeg bliver bange for om dette er noget skidt i forhold til fugt i kostruktionen for hvordan pokker kommer fugten væk? Kan jeg undgå problemer hvis jeg sørger for at indersiden også er tæt, så den fugtige luft indefra ikke kan komme ud? Eller er det forfra med alle vinduer i hele huset (også dem der i forvejen var blevet lavet af en håndværker før min tid)?

Ja så blev jeg jo lige pludselig i tvivl efter at... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kig på hvad producenten har lavet produktet til, det plejer at være et godt praj om hvad det skal bruges til. En af ulemperne ved silicone er at det ikke er malbart, hvilket kan være temmelig upraktisk omkring vinduer.

http://www.lyrk.dk
Nu er jeg lidt skuffet snedkerlim.
Men KUN over mig selv.
Jeg forstår nemlig ikke din polysyntese.
Men jeg håber da ikke at den var stueren. :o)

Men bortset fra det så har jeg stort set opgivet at finde ud af alt det fugemasse halløj.
Når jeg skal bruge en ny type spørger jeg fabrikanten.
Og nogle gange er produktet osse velegnet til formålet.
I mit hovede var det rigtigste at bruge enten sikaflex 15 lm fra sika eller pu byggefuge 532 fra danalim. Disse har i modtætning til silikone en høj ældningsbestandighed, højelastisk og overmalbar.
En silikone vil med tiden blive hård og gulne, det er tydeligere på en hvid fuge end en grå eller sort for den sags skyld.
Silikone fugemasse, bør i mit hovede kun bruges i badeværelse og andre våde områder i huset eks. baggang og køkken.
Alt udvendig fugearbejde bør i mit hovedet laves med sikaflex 15 lm eller pu byggefuge 532.

Der hvor rigtig mange mennesker springer fra, er når de ser prisen for en patron sikaflex i forhold til en patron silikone.
Prisen er nok tættest på gange 2,5 eller 3 for sikaflex.
"og der står på silikonen den kan bruges til vinduer"


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Jeg bliver nok nødt til at blande mig .for det første er der himmmelvid forskel på siliconer den man ikke går fejl af er en byggsilicone som er nem at arbejde med , hvis man efter at have pumpet den ind mellem karm og mur el beton kan glatte den til lige så fint med fugepinde der har stået i vand med en smule sæbe i.
Aller først skal der isolering i dernæst en etafon strimmel og tilslut byggesilliconen.
Hvis man bruger etafon strimler( det er de runde grå strimler, skal de først afgasse et døgns tid ellers vil der blive huller i byggesiliconen fordi den gas der er i strimlerne kommer ud den vej). Venligst en der har skiftet vinduer i mange år

Rudi

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis