Fugning omkring vinduer/døre

Ja så blev jeg jo lige pludselig i tvivl efter at have læst om fugning i sidste nummer af idenyt.
Jeg har et hus hvor langt hovedparten af vinduerne var blevet skiftet inden jeg overtog det. De er blevet fuget udvendigt med hvid silicone i kanterne. Indvendigt sidder der så vidt jeg kan se blot disse runde fugestrimler (der i øvrigt ikke slutter tæt) og herefter karmlister. Vinduerne er Velfac 400 (alu udvendig).

Jeg har netop fået skiftet de sidste vinduespartier med lidt hjælp fra en tømrer og tænkte at jeg sagtens selv kunne klare den sidste fugning ved bare at gøre det samme som i resten af huset. Så jeg stoppede isolering ind udefra og fugede udvendigt med hvid silicone, så det lignede resten af huset - logisk nok,
Nu er det så jeg bliver bange for om dette er noget skidt i forhold til fugt i kostruktionen for hvordan pokker kommer fugten væk? Kan jeg undgå problemer hvis jeg sørger for at indersiden også er tæt, så den fugtige luft indefra ikke kan komme ud? Eller er det forfra med alle vinduer i hele huset (også dem der i forvejen var blevet lavet af en håndværker før min tid)?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skulle Ide Nyt for en gangs skyld have fundet et guldkorn?
Jeg tror at den tidliger ejer bare ikke har taget sig sammen til at gøre arbejdet færdigt.
Dwet korte af det lange er at vinduerne bør fuges indvendigt og udvendigt.
Gerne med et silikoneprodukt på begge sider.
Så det går du bare igang med.
Der er ikke noget problem med fugtophobning idet den indvendige fuge fungerer som en dampspærre.

Mu kommer der nok en masse indlæg om at man bør bruge værk og mørtel udvendig. Eller andre middelalderlige løsninger.
Dem kan du sprine op og falde ned på eller vælge at tro på. Det gør ingen forskel. :o)
Skrevet af hpox på 12 nov 2010 15:31
 

Mu kommer der nok en masse indlæg om at man bør bruge værk og mørtel udvendig. Eller andre middelalderlige løsninger.
Dem kan du sprine op og falde ned på eller vælge at tro på. Det gør ingen forskel. :o)

He he, du er da også altid på forkant med tingene..

Men man kunne jo også bruge fugebånd udvendigt, frem for en silikonefuge.

Takker. Det var egentlig også sådan jeg havde forstået det.
Idenyt skriver citat:
"Mange vælger at bruge elastisk gummifuge, der sprøjtes ind med en fugepistol. Den er god, da den holder tæt (diffusionstæt), men til gengæld er det meget vigtigt, at du så indendørs bruger en fuge, der kan ånde (diffusionsåben). Ellers risikerer du, at træet rådner".

Min tanke er, at hvis man bruger en diffussionsåben fuge på indersiden, så er det jo ikke en dampspærre, og så har jeg evt. balladen med varm fugtig luft fra huset udi konstruktionen, men det er måske forkert forstået.
Hvis jeg sørger for at min fuge er diffusionstæt på indersiden, så kan der jo ikke trænge fugt ud, men det passer bare ikke med hvad Idényt skriver.

Indtil videre tror jeg på at silicone både udvendigt og indvendigt er den rigtige løsning (når nu den tidligere ejer var startet med silicone udvendigt) medmindre nogle kloge hoveder fortæller mig noget andet. Man bliver sgu' forvirret på et højere plan når man søger på emnet....
Det er lige omvendt.

Indvendigt skal den være 100% tæt og udvendigt kan det så være en diffusionsåben fuge.

Grunden til det er vigtigt den er tæt på den indvendige side er at ellers kan det fortætte sig mellem den yderste og inderste fuge, men råd og nedbrud i vinduet som følge over tid.
Det er nemlig pivhamrende forkert.
Og det anede mig.
Ide Nyt er primært en masse annoncer og lidt sludderfor en sladder.
Som i bedste fald er useriøst, i værste direkte vildledende.
Annonce
man bruger ikke silicone til fugning af vinduer, men derimod en gummifuge. En tæt fuge indvendigt og udvendigt er ganske fint i et hus af alm mursten. Fugten kan nemt trænge ud igennem tegl.....

http://www.lyrk.dk
Naveren har ganske ret - når det drejer sig om teglmur (mursten) er det ok at bruge gummifuge både udvendigt og indvendigt.
Har selv lige skiftet vinduer hvor den fremgangsmåde var brugt og karmtræet var som nyt.
Gummi, silikone, byggefuge, mørtelfuge, mineraluld, skum eller værk - fugning omkring vinduer er et område med religiøst islæt ;-)

Der er fordele og ulemper ved forskellige løsninger.
Tjek desuden altid vinduesleverandørens anvisninger for montage mm - ellers gælder garantien ikke
Jeg bruger nu altid silikonegummibyggefuger - så er man altid helt sikker.
for ikke at tale om, hvordan du holder bukserne oppe.

Den var vist under bæltestedet, men når nu modtageren er en gammel spøgefugl går det nok ;-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis