Bilbatteri volt

Hej jeg ved ikke om jeg har problemer med min bil eller ej, men har lige købt nyt batteri, da det gamle var faldet sammen. Jeg har kørt en tur, og målt hvor mange volt batteriet var på efter turen, og det viste 13.94 volt. Er det normalt, da det jo er et 12 volts batteri? Hvis det er min generator der overlader, hvordan tjekker jeg det med multimeter?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du målt det mens motoren køre er det meget normalt , den skal lade med det

Startbatteriet
Startbatteriet må, som udgangspunkt anses for at være opladet og i orden, når følgende testresultater kan opnås:
- hvilespændingen er på 12,6-13 volt efter mindst 72 timer uden opladning eller afladning (Du kan dog prøve 1. gang efter 4 timer)
- vægtfylde på ca. 1,28 på alle celler (skal kun måles når der er synlige skruepropper/dæksler, der nemt kan afmonteres)
- spænding mens startmotor tørner motor på ca. 9,5-10,5 volt.
- du kan starte motoren 3-4 gange umiddelbart efter hinanden uden der høres en forskel på starteromdrejninger.

Generatoren
Generatoren/ladeanlægget må, som udgangspunkt anses for at være i orden, når følgende testresultater kan opnås:
- ladekontrollampen lyser som normalt, når tændingen er tilsluttet og slukker når motor er startet.
- spændingen på batteriet er på 13,8-14,6 volt, når alt el-udstyr er slukket og motoren kører med ca. 2000 omdr/min.
- spændingen på batteriet er på 13,6-14 volt, når alt el-udstyr er tændt og motoren kører med ca. 2000 omdr/min.
Hvis batteriet ikke er fuldt opladet kan måleresultatet være ca. 0,5 volt lavere og skal da stige.

Startmotoren
Startmotoren må, som udgangspunkt anses for at være i orden, når følgende testresultater kan opnås:
- spændingen på fuld opladet batteri er ca. 9,5-10,5 volt, mens startmotor tørner motor med ca. 2-300 omdr/min.
- strømforbruget er på 200-400 ampere, mens startmotor tørner motor med ca. 2-300 omdr/min.
- du kan starte motoren 3-4 gange umiddelbart efter hinanden uden der høres en forskel på starteromdrejninger eller andre lyde.
Hej sox80
Ovenståen de har jeg fundet på nettet.

Generatorspændingen stiger når der er flere omdrejninger.
Den virker lige som en cykel dynamo hurtig kørsel mere lys.


V. H. fra

Mogens
Generatorspændingen stiger kun ganske lidt ved stigende omdrejninger, det sørger spændingsregulatoren for, der er normalt næsten fuld spænding i tomgang, over ca. 2000 omdrejninger stiger den slet ikke.
det ville være en klar fordel at lade batteriet op ingen den kommer i bilen
med ctek lader xs 4003 eller xs 7000.!

på lidt andet lille køretøj.!
 en "stor"knallert gilera rcr50.
en ny batteri skal "aktiveres" med ctek lader xs 4003.
inden den bliver monteret i batteriboxen på knallerten.!

men ikke efter en bestemt mærke til 12v. batterilader
der understøtter bly baseret gelbatterier og agm. batterier.

men jeg formoder at ctek lader er en af de beste batterilader.
der fåes.!
Sålænge batteriet ikke er monteret på bilen, er laderen nu ikke så kritisk.
Hvis det er et bil-batteri på over 45 ah, er en simpel lader, af den gammeldags type ganske anvendelig.

Tænk bare hvor simpel en regulering, generatoren på bilen er indrettet.

Men gælder det ladning uden at afmontere batterikaplerne, eller det drejer sig om langvarig vedligeholdelsesladning, er en moderne elektronisk lader da det bedste valg...

mvh jens
Bruger selv 1 ampere strømforsyning når jeg lader
stiller spænding på 13 volt og så derefter strømbegrænser til anelse uder 1 amp lader derefter 16 timeraften og natten
skynder mig derefter at købe nyt batteri som holder ca 2 til 4 år afhængig af hvor hårdt frostvejr det har været.
je_ens.

den gammeldages tybe mere berenet til våde 12v. "bil"batterier.!

men den den udnytter ikke de sidste 20% under "loftet" på gel blybatteri

mem hvis du køber en intenligent batterilader (ctek lader).!

det sjove er at med ctek lader. når lige du har fjernet lade klæmmerne
er på gel batteri er på 13 8 v. men hvis ku lader batteri stå
ov hvile lidt over 1 time er der 12.6 v.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis