Hjælp - Lampe ledninger hvad skal hvor?

Hej

Har taget en lampe ned fra væggen som ikke skal bruges og har nu 3 ledninger der stikker ud fra væggen. Én rød og to sorte. Har fået at vide at de skal sættes i en muffe, hvis det er det det hedder. I ved, sådan nogen plastik ting med små skruer. Én i et hul og 2 sammen i et andet. Men hvilke skal sidde sammen?

Tak på forhånd  
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Farveret - altså de 2 sorte skal sammen.

I ældre huse fra 60erne og ældre er nullen sort - i dag er den lyseblå.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok, de to sorte sammen. Tusind tak! 
Øhh er det så ikke nul og en fase?? der sættes sammen.. i en muffe??
Hvis der er ført en fase, en nul og en jord frem?? eller hvad.. Jeg forstår ikke hvorfor de 2 sorte skal sidde sammen i en muffe.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Når farvesammensætningen er som i dette tilfælde, er der ganske givet tale om en installation fra før det blev moderne at føre jord i den almindelige installation. Vaskemaskine og oliefyr - jo, almindelig stikkontakt/lampe - nej.

Derfor er det også rimeligt at antage at den enlige røde leder er tændledningen og de sorte nul. Og da der er to sorte, må der mangle en nul et sted hvis de to ikke forbindes. Den røde har jeg trods alt ikke set anvendt til nul.

mvh
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nej.

Det er nul til og fra ( 2 sorte ) - den røde er tændledning.

Der føres tit ikke fase med ud i en lampe - den skal ikke bruges der.

Annonce
Med mindre bimbambum kan huske at der var to af ledningerne som var samlet i lampen, så bør de 3 ledninger afsluttes i hver deres samlemuffe.

Jeg syntes det lyder usandsynligt at der skulle være to nuller og en tændledning i tilslutningspunktet.

Hvis alle 3 ledninger kommer fra samme rør/kabel, hvorfor så bruge to leder til nul?
Hvis der kommer to rør/kabler - så vil der være en tændledning og nul i det 1. = OK
men i den 2. vil der kun være en nul! - så er vi ude i en meget speciel installation....

Så en muffe på hver ledning...

Nå!

Lad os antage at der går to rør + 1 til lampen ind i dåsen for afbryderen til lampen.

Den ene vil så sandsynligvis komme med fase/nul og den anden det samme videre i installationen - måske til stikkontakter i væggene.

Nullen har man så valgt at føre ud i lampedåsen/lampen og samle den der i stedet for bag afbryderen i afbryderdåsen - det er set før.

Selvfølgeligt kun hvis der ikke er en stikkontakt under afbryderen.

Jeg stopper her.

Lad os nu lige høre ophavsmanden til denne tråd, om han kan se andre ledninger inde i dåsen, bag lampen.
Der kan sagtens gå flere ledninger derinde, som ikke er ført ud. Og som ikke er samlet med muffer, men blot ført videre uden at være klippet. Det trick har jeg lavet ved flere lejligheder.

Så kære Bimbambum. Kan du ikke lige stikke snuden ind i hullet til lampen, og se hvad der gemmer sig derinde. Eller altarnativt, huske tilbage og finde ud af hvordan de var samlet i lampen?

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis