forskellige typer LED-bånd

Hej.

Jeg har i går sat LED-bånd med 30 LED/m 5050SMD op og strømforsyninger 230VAC/12VDC under mine køkkenskabe og de giver et flot skyggefrit lys - og nok - en del mere end mine halogener gjorde.

Jeg påtænker at lave noget indirekte lys i min stue og har ledt lidt efter nogle billigere alternativer - jeg skal bruge 5m.

Forvirret, mig ? - aldrig  - jovist er jeg så.

Der fås bånd med 5050SMD og bånd med 3528SMD. Jeg har kunnet finde ud af at 5050 lyser mere end 3528 - men hvor meget mere ?

Her mener jeg noget man kan forholde sig til og ikke en angivelse i lumen/m ( dette er fordi lm/m angives forskelligt med samme type LED og antal pr. meter ved de forskellige leverandører )

f.eks : hvad svarer 0,5m LED bånd med hhv. 30/60 stk 3528 og 5050 ???

Hjælp til at gøre min forvirring lidt mindre

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå - har selv gravet lidt og fundet ud af at :

5050 lyser ca. 4 gange så kraftigt som 3528.

en 60 W glødepære svarer til ca. 700 lumen.

Koldhvidt lys giver mere lys pr. effektenhed end varmhvid ( det vidste jeg nu godt )

Farvekvaliteten spiller en ikke uvæsentlig rolle - en glødepære har 99 Ra - de billigste Led har ca. 70 - anbefalinger jeg har set er at man skal over 80 for en nogenlunde tilfredsstillende kvalitet i boliger.

Konklusionen må være at 3528 kun kan bruges som hyggebelysning ( ellers skal der mange til ) - og skal man have noget der skal bruges til rumbelysning skal man mindst op på 300 - 400 lm/m - alt afhængig af hvor mange meter.

Jeg vil derfor vælge 5m varmhvid ( 2700 - 3000 K ) med mere end 80 Ra og 300-400 lm/m - med dimmer og strømforsyning løber det op i ca. kr. 1.100,-

Stadigt lidt forvirret - men på et højere plan

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej EISOE

Du har da vist fået sat dig rimelligt godt ind i tingene...
Men jeg syntes da priserne lyder meget dyre....

Har du prøvet en søgning på fx www.alibaba.com hvis man ved hvad man skal holde øje med omkring specifikationerne kan man måske finde de rigtige her....

Jeg kunnenemt være fristet til at købe nogle meter 5-25 meter til at lege med hvis man er nogen lunde sikker på det er rimelige varer....

MVH Njord

MVH Njord
Ja, du kan tro jeg har søgt - det er derfor jeg har en del svar på mit eget spørgsmål.

Prolys er klart de billigste med kvalitetsvarer hvis man skal have i multiplum af 5 m - der kan ikke købes mindre stykker ligesom hos mange andre, som så er noget dyrere.

5 - 25m til at lege med ?

Det vil jeg ikke - derfor har jeg prøvet først under køkkenskabene med 65 og 85 cm købt dyrt ( 123,75 pr. halve meter, den der svarer til den til 849,- for 5 meter hos prolys ) - med et godt resultat - købte hvad jeg mente var godt.

Og senere sat mig bedre ind i tingene for ikke at købe noget forkert næste gang - men billigere.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Det blev så til 5 m. varmhvid ( 2500k ) med 200 lm pr. m - 5050 dioder og en farvekvalitet på ra85 og en 60 W strømforsyning ( rigeligt stor ) og en R/F dimmer med trådløs fjernbetjening.

Strømforsyningen og dimmeren kan så placeres på loftet.

alt i alt under kr. 1.100,- incl. fragt.

De 200 lm/m går nok - der er jo 5 m - det er ikke primær belysning

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Njord

Vil lige give en kort kommentar til de LED bånd vi sælger, de bliver ikke nemme at finde andre steder da de fremstilles specifik til os, på vores fabrik i Kina, det er derfor at vi kan styre det så godt...

På Alibaba sælges der mest de billige udgaver med 3528 LED chips, de kommer sjældent over Ra 70, (lysfarven er meget forskellig fra gang til gang) hvilket selvfølig er rigtig fint for hyggebelysning ved gulvet, ell. lig.

Men som primær belysning skal du helst over Ra80.
Jo højere Ra værdi (lyskvalitet), jo mere mættede og klare/naturlige vil farverne være (sollys =Ra100, glødepære= 96-99).

Til dem der virkelig vil have det bedste har vi nu fået LED bånd og skinner med Ra91-95, og en farve temperatur(lysfarve) på 2650K +/-50K (meget ensartede kvalitet).

-> Glødepære på f.eks. 40Watt har en farvetemperatur på ca. 2650K, dermed kan dette nye produkt fint kaldes Glødepære lys!

Se mere her:

http://www.prolys.dk/5p-led-skinne-7-watt-gl-dep-re-lys-2600k-ra95.html

Se også vores måling at lyset på selv samme side…

Mvh. prolys.dk

Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

  • Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
Så er det sat op.

5 m i 2 stykker på hhv. 3,7 og 1,3m - varmhvid 2500 K, Ra 81-83,180-220 lm/m, strømforsyning og R/F dimmer på loftet.

Det giver et fint varmt lys og nok til indirekte belysning ( det er sat op på en hylde, som opstod da jeg lavede tilbygningen ca 7 cm væg ind til remmen på det oprindelige hus - remmen står fri, så der er remmens højde op til loftet fra lyskæderne ), som ikke er primær, op mod loftet. Er kun den tændt giver det en dæmpet belysning i hele stuen ( 36 m2 ). Det er sat op langs hele den ene væg minus "hullet" til trappen ned i stuen.

Farvegengivelsen ( Ra ) er OK til det brug - men som primær lyskilde ville jeg gå over Ra 90 og så ofre de penge det koster - man bliver jo klogere ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det kom til at se sådan her ud.

Har sat en " lyskasse " omkring lavet af hvide fejelister limet lodret fast med silikone.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det ser sku lækkert ud Og har tænkt mig at lave belysning under køkkenskabene... Nu kan jeg se du har købt den fjernbetjning med dæmper... Hvis du nu har tændt lyset men slukker for det på kontakten (eller tager strømmen fra det) og så tænder for strømmen til det igen tænder lyset så, eller skal du først tænde for strømmen og så tænde på fjernbetjningen? Grunden til jeg spørger er fordi jeg godt kunne tænke mig at kunne dæmpe lyset, men jeg vil primær bruge en afbryder til at slukke og tænde for lyset, uden at skulle være afhængig af den fjernbetjning... kunne godt se man kunne købe en manuel derinde men nu kunne jeg godt tænke mig den trådløse udgave hvis det kunne lade sig gi sig hehe...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også