forskellige typer LED-bånd

Hej.

Jeg har i går sat LED-bånd med 30 LED/m 5050SMD op og strømforsyninger 230VAC/12VDC under mine køkkenskabe og de giver et flot skyggefrit lys - og nok - en del mere end mine halogener gjorde.

Jeg påtænker at lave noget indirekte lys i min stue og har ledt lidt efter nogle billigere alternativer - jeg skal bruge 5m.

Forvirret, mig ? - aldrig  - jovist er jeg så.

Der fås bånd med 5050SMD og bånd med 3528SMD. Jeg har kunnet finde ud af at 5050 lyser mere end 3528 - men hvor meget mere ?

Her mener jeg noget man kan forholde sig til og ikke en angivelse i lumen/m ( dette er fordi lm/m angives forskelligt med samme type LED og antal pr. meter ved de forskellige leverandører )

f.eks : hvad svarer 0,5m LED bånd med hhv. 30/60 stk 3528 og 5050 ???

Hjælp til at gøre min forvirring lidt mindre

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej. Jeg har i går sat LED-bånd med 30 LED/m... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der er " fuld knald " på billedet.

Når det er sat til en vis dæmpning tænder den på samme niveau næste gang - så kan man godt smide fjernbetjeningen væk, men det er jo lidt " blæret " ( med andre ord - man behøver ikke at tænde på fjernbetjeningen hver gang )

Så ja - jeg bruger også en afbryder foran til at tænde og slukke med - jeg bruger ikke den på fjernbetjeningen - den bruger jeg kun til at dæmpe med, den virker iøvrigt rigtigt fint - dæmper fra 10 - 100% er mit gæt.

Den manuelle ville jeg ikke have siddende i min stue - som nævnt sidder min og strømforsyningen  på loftet - det virker fint - du kan ikke se noget udstyr - der er trukket en ledning i samme farve som remmen  ned i hvert hjørne fra dimmeren .

hvis du vil bruge de samme bånd som mig er de købt her :

http://www.dkbelysning.dk/lysband-tape-varmhvid-2500k-p-687.html

det koster kr. 549,- for 5 m. - det er meget billigt.

Du kan så ikke købe dimmer og strømforsyning der - dem købte jeg hos :

http://www.aaplus.dk/shop/12v-dimmer-med-229p.html

http://www.aaplus.dk/shop/stroemforsyning-230-12v-195p.html

30W ligger på grænsen så jeg gik op i 60 W - så er det sikkert.

God fornøjelse


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Fedt, så er det da den med fjernbetjning jeg skal ha' Men havde tænkt på at købe det hele samlet ved prolys, det skal som sagt kun bruges som hyggelys under køkkenskabene, altså ved soklen... og prøvede at købe et sæt i bilka den anden dag, en led på 2meter med trafo'er men den kostede 350 men det var nemlig 60led pr. meter og 2700kelvin og den lyste pænt, og den de har ved prolys har nemlig samme specifikationer... Havde tænkt mig købe:

http://www.prolys.dk/led-baand-vand-varm-hvid-2700k-5meter-3528-smd.html

http://www.prolys.dk/kvalitets-hep-led-driver-12vdc-stabil-20-watt.html

http://www.prolys.dk/lysd-dim-led-12vdc-96watt-rf-type.html

Har prøvet skrive til prolys og han siger den 20w trafo'er er fin til det led bånd, så det satser jeg på

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Jamen det er jo fint

Du må jo så ville nøjes med Ra på 70 - det vil jeg ikke.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej EISOE.

Det er da en rigtig fin placering du har på dine LED lys. Specielt i dæmpet må det se rigtig godt ud :-)
Men når jeg kigger på dit billede virker lyset temmelig gult....
Er det tilføldet, eller er det noget med billed optagelserne??

Kan se der er lidt jeg lige skal have checket , med intensitet og lys temperatur....

Men der er masser af muligheder kan jeg se...
Også i båden :-)
Her kan det blive ret blæret tror jeg :-)

Njord

MVH Njord
At fotografere lys er svært - når man ikke har professionelt udstyr, selv da er det svært.

Den ligger til den varme side - som nævnt længere oppe i tråden. En ting man skal være opmærksom på er at farven ikke ændrer sig til det varmere når der dæmpes ligesom ved glødepærer - den dæmper kun.

du kan jo prøve med nogle halve meter af nogle forskellige typer ;-).

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
EISOE... jeg påtænker samme løsning i mit soveværelse, men kan man sætte 2 bånd på én dimmer? Og så kører der bare ét sæt ledninger videre til strømforsyningen?

Jeg har planer om at lave 2x4 meter hyggelys i hver side nemlig.

Vil jeg ligeledes kunne bruge det som læselys, hvis jeg sætter samme slags op, bag i det maleri vi har over hovedgærdet. Evt som direkte lys nedad? Eller giver det ikke nok lys til det?
Hvad vil du vurdere, nu når du har set det LIVE.
@ juncker : Ja, det kan man godt - det har jeg gjort - 1stk på 1,4 m og 1 stk på 3,6 m til samme dimmer.

Med 2 x 4m vil du få lys nok til at få en fin belysning i rummet - hvis du bruger den samme type som jeg har brugt vil du få 8 x 200 lumen = 1600 lumen ( 200 lm/m ), det svarer til ca. 150 W glødepærelys. Mit med 1000 lumen giver en fin dæmpet belysning i et rum på 36 m2.

Nu er vi to, der sover i soveværelset  - og vi har altså hver vores læselampe - men LED bånd kan da godt anvendes - du skal så nok lade det lyse direkte nedad.

Hvis du går ind og søger på nettet så hold dig fra leverandører, der ikke oplyser Ra værdi og farvetemperatur - det er sikkert fordi Ra-værdien er på ca. 70 og det er for lidt. Du må hellere betale lidt mere for en ordentlig farvekvalitet - i min terminologi ikke under 80 - og hellere 90.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nå - nu er det skiftet ud til noget bedre - og væsentligt billigere. Den korte ( 1,4m ) var begyndt at lyse lidt uregelmæssigt - nogle af dioderne lyste ikke så meget som resten, så jeg skiftede dem begge - ialt 5m.

Det er så mere end 5 års levetid med dem tændt ca. 5 timer dagligt i gennemsnit - det er fint nok - ca. 10.000 timer. De er ikke sat op med nogen form form for køling så det giver nedsat levetid. Den opgivne levetid var 20.000 timer opsat på aluminium.

Der er sket en del på de godt 5 år.

Det nye bånd ( HiLux) har Ra = 93 mod det gamle Ra=83, 350 lumen/m mod det gamle 180lm/m, farvetemperatur 2700K mod 2500K, 4W/m mod 7W/m - levetid 40.000 timer mod 20.000 ( igen på aluminium så jeg regner med det halve )

Prisen er ca. kr. 300,- for 5 meter incl. fragt - det gamle kostede knap det tredobbelte for 5 år siden.

Ovenstående synes jeg viser tydeligt den udvikling der er sket med LED - mere lys,bedre lyskvalitet,mindre effekt og længere levetid for færre penge 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det sjove er, at det er 5050S LED der er på de HiLux LED bånd med høj ydeevne (950Lm/m) som du også spurgte ind til for 5 år siden.
Men nice at få sådan en tilbagemelding her. Giver lidt en idé om hvor længe investeringen den holder.

 

Det sjove er, at det er 5050S LED der er på de HiLux LED bånd med høj ydeevne (950Lm/m) som du også spurgte ind til for 5 år siden.
Men nice at få sådan en tilbagemelding her. Giver lidt en idé om hvor længe investeringen den holder.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også