Udendørs projektør med led og bevægelsessensor, og

Findes noget sådant som også kan lyse nogenlunde ordentligt?

Jeg har fundet en enkelt hos Biltema, men kan ikke gennemskue om den er tilstrækkelig. Desværre sender de ikke varen og det er lidt voldsomt at køre 150 km efter den.

Jeg har i øjeblikket en halogen på så vidt jeg husker 150 w, og den lyser tilstrækkeligt. Nu er den bare gået i udu.
Hvordan omregner man, hvor mange led watt man skal have, for at opnå samme lysstyrke?

Yderligere har jeg nogle spot i en emhætte, som jeg gerne ville udskifte til led, primært pga af den modbydelige varme de isiddende halogenpærer giver.
Det er nogle 12V stiftpærer i halogen, 3 stk. Kan man uden videre sætte 1 led stiftpære i ved siden af de 2 andre? Hvad sker der, hvis transformeren måske ikke er velegnet til led?

Med venlig hilsen
ktm

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de 2 armaturer du nævner, er ca. samme udform, med hensyn til til reflektoren, så kan du undersøge hvad lysstyrken (lumen), en 150w halogen kontra den omtalte LED giver...Dog tvivler jeg på at biltema kan svare på det....

Med hensyn til LED i emhætten, afhænger det af hvilken forsyningskilde disse har. Er det 12V, altså med transformer, kan denne transformer være afhængig af en minimum belastning for at fungere, og her kommer LED ofte til kort..
Jeg orkede end ikke spørge ved Biltema, idet jeg anså det for en dødfødt tanke!

Mht. emhætten, er der 3 spot, men vi har kun lys i de 2, da spottet sidder meget tæt på kontakten, og når man står og rager op under emhætten for at slukke lyset, får man ofte raget på glasset på spottet. Det er ikke behageligt og lugter fælt af brændt kød.
Dvs at transformeren åbenbart er lidt ligeglad med belastningen, og kan jeg derfor slutte, at jeg bare vil kunne sætte en ledstift i?

Med venlig hilsen
ktm

 

Transformeren er ikke helt lige glad, da belastningen ofte skal være over en vis størrelse. eksempelvis en 100 VA transformer skal effekten ofte være fra 30 - 100 VA. Så hjælper det ikke meget at sætte 2 x 2 W i..
Dvs. der skulle ikke ske noget ved at tilslutte en LEDstift som supplement til de 2 halogenstifter, der sidder der nu og som virker.
Jeg lader de 2 halogener blive.

Med venlig hilsen
ktm

 

En udendørs projektør findes i LED med bevægelses sensor:

http://www.comfort.dk/Comfort/Lys/Lys_Nyheder_Visning.aspx?Action=1&NewsId=840&PID=17986

De koster dog omkring 2 - 3500 i en god kvalitet..

Din lokale elektriker kan bestille dem hjem. Ved ikke om de kan købes på nettet..

Jesper Pedersen

for 150W halogen skal du se på 30-40W LED. det kan gøres for omkring 900kr + moms.

Jacob
Skulle du tilfældigvis ligge inde med et link til en sådan lampe, med bevægelsescensor?

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis