Maling på tapet

Har købt et gl. træhus i Sverige på ca. 90m2 som nu skal fikses op. Der sidder i alle rummene gl. tapet som sidder virkelig godt fast (for det meste). Min tanke var at lime det fast, som sidder lidt løst med et lille snit og derefter forsøge at få noget trælim på bagsiden, så det klister godt fast igen. Efter råd fra en bekendt er det tricket og han siger at trælimen er meget bedre end normalt tapetklister. Når dette er gjort (og revner og sprækker er fikset) skal der males.

 I dag søgte jeg råd i en farvehandel,  og som anbefalede mig ikke at bruge grunder (ligner blåt vand) på tapetet inden jeg maler, men derimod købe en mur/vægmaling med  et ”spær” som effektivt lukker for skjolder, nikotin, sod… you name it (håber huset stadig kan ånde efter en sådan omgang). 10L havde den nette pris af 699,00kr. Vi kom frem til at væggene nok skulle have 2 gange og jeg skulle bruge ca. 80L, såfremt jeg også ville male lofter.

Nu ville jeg gerne hører alle jer om det er sådan man gør det? Jeg orker ikke at fjerne den gl. tapet (Huset er fra 1880), så jeg håber ovenstående løsning kan bruges. Det ville dog være skønt hvis malingen ikke var helt så dyr, for jeg føler at mere end 5.000kr for bare maling er mange penge.  

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb malingen i Sverige. Det er nok billigere end i DK.
Og "Færg Handleren" hinsidan ved nok mere om gamle svenske træhuse end hans danske kollega.

Derimod er det da mere smart at bruge en injeksionssprøjte med lim til at lime tapetbuler.
Alm. snedkerlim er udmærket, men jeg ruller oven på bulen med lim med en malerrulle og hæfter evt. tapetet en hæfteklamme. (Som siden fjernes)

brug du bare den blå primer
det kan sagtens lade sig gører,giv det to gange.
det skal være helt tørt mellem hver behandling.
farve handleren kan ikke andbefale det da han jo så ikke kan sælge den dyrer maling
Er der skjolder/nikotin eller andet der kan slå igennemm på det tapet? Så er blåvand IKKE løsningen, så er en spærrende maling altså løsningen. Blå vand, er en forankirngsgrunder Per og ikke en spærrende maling!  Tror du alle er ude på at snyde dig?
Injektionssprøjte? Det kan prøves, men i mange tilfælde virker det bedre at åbne tapeten op. 700 kr for en spærrende maling, er billigt! Normalt koster den mellem 1100-1500 kr for 10 liter.
Ang limen, muligt det virker. Har jeg ikke lige prøvet. Anden løsning, kunne være klæber.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
nej det tror jeg ikke jeg har selv brugt preimer/blå vand flere gang det virker
på nikotin sod fra sterin lys brændeovn.
er selv maler men er ikke bundet af mit fag
Det betvivler jeg så om det gør i længden.
Hvor meget fortynder du den forankringsgrunder?
Og hvad er det der risikere at ske hvis du giver forankringsgrunder to gange?


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også