Styring af hus.

Hej igen.

Vi er ved at bygge nyt hus og jeg vil have et hus som til en vis grad kan "tænke" selv.
Jeg skal således have bygget en mængde elektronik ind i huset, men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Jeg ønsker (på sigt) at kunne styre snart sagt hvad som helst. Jeg har snart 15 års profesionel programeringserfaring, så den del af opgaven er der ingen ben i, men jeg er meget i tvivl om hvilket isenkram/standard jeg skal kigge på.

Bemærk, jeg går i det følgende "hele vejen", tag det med et "ja, hvorfor ikke"....

Her er mine tanker:
1. Selve styringen foretages fra en "huscomputer". Der skal således ikke nødvendigvis være "inteligens" i de enkelte enheder.

2. Enhederne skal gerne være relativ billige da jeg får brug for mange.

3. Huset er endnu ikke bygget, så kabling er på nuværende tidspunkt nemt og billigt.

4. Det må meget gerne være nemt at tilslutte nye enheder som jeg på nuværende tidspunkt ikke har tænkt på.

Og her er et par (far out) senarier:

1. Huset registrerer at min svigerfars mobiltelefon er inden for 3 meter fra hoveddøren (han har den vel i lommen) hvorfor hoveddøren automatisk låses op selvom der ikke er nogen hjemme.

2. Huset registrer at en person som efter al sandsynlighed er et barn på max 3 år, har bevæget sig ind på et badeværelse hvor der fortsat er vand i badekaret. Huset afgiver herefter en alarm og/eller om nødvendigt tømmer badekaret.

3. Huset registrere at bevægelser i køkken/alrum en aften har været aftagende, men at der fortsat er flere personer end der normalt tilhører husstanden hvorfor det konkluderes at der er tale om en hyggeaften med gode venner. Lyset og baggrundsmusikken justeres derfor til situationen.

4. Huset har tjekket vejrudsigten og konstateret at det er fordelagtigt at justere fremløbstemperaturen på gulvarmen på et mere gunstigt tidspunkt end hvad en almindelig rumtermostat ville kunne præstere.

- Så altså rigtig mange "dimser"... Er der nogen som har kommentarer, ideér eller indspark ? 
 


 Henning, Lolland

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som et fedt projekt...Men med nogle lidt vilde planer? Bliver lidt nysgerrig... Men hvordan havde du tænkt dig det skulle ske i praksis?

1. Med hovededøren og svigerfar, hvordan skulle den intelligente styring kunne vide hans mobil er i nærheden af 3meter? Der ville en mere realistsk løsning at lave det med et GSM modul som han så kan skrive til og derved låse døren op, det er i hvert fald noget der er muligt at lave.

2. Hvordan skal det registrere at det er et barn der nu har bevæget sig ud på badeværelset? vil du ligge vægtceller i gulvet? Det med at tømme badekaret er selvfølgelig muligt med en magnetventil...

3. Meget fræk detalje men vil nu vove påstå at det ville være nemmere at gøre det manuelt, hva så hvis konen får blære betændelse og render på toilet 10gange på en aften tror den så der er gæster og den dæmper lyset i stuen så konen ik kan finde ud til lokummet og pisser i bukserne? :o)

4. Det med at tjekke vejrudsigten, hvordan skulle det foregår i praksis? hvis du skulle gøre noget kunne du sætte en pt100føler (temperatur føler) udenfor, for at vide udetemperatureren og så regulere ud fra den, men tror en ganske almindelig gulvvarme ville kunne klare jobbet uden det lir...

Du skriver du har 15års programmerings erfaring er det i hjemmesider eller i plc, for det nemmeste ville jo være at vælge en smart house styring eller en ihc, men hvis det er PLC du arbejder med til dagligt, kunne man selvfølgelig lave den nørdede version, med en PLC og så koble en touch skærm på og derved ville du os kunne logge på den fra nettet, men det kræver en del arbejde og er os en halv dyr løsning...

Jeg skriver ikke for at ødelægge dine drømme, prøver bare at forstå helt hvad du mener og måske komme med nogle problem stillinger...

Synes det er fedt med lidt gadget...

Glæder mig til at hører hvad du går i krig med...

Mvh
Linding

Men altså uanset hvad slipper du jo ikke for at trække noget installationskabel rundt til dine stikkontakter...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Mange skægge ider, men det må vel mest være for underholdningsskyld at du vil lave det.
Den praktiske anvendelighed er er jo begrænset.

1. Hvis nu svigermor har lånt svigerfars mobiltelefon vil du så have hende til at inspicere det tomme hus? Tværimod skal der da smække nogle ekstra låse i. (Kun hvid handikappede skal have adgang er det måske en mulighed)
2. Forkert tankegang. Du kan ikke omgive dig med hundredevis af alarmer som sikrer f.eks. børn. I det aktuelle eksempel skal badekarret tømmes automatisk. Eksempelvis når temperaturen er fallet til 30 gr. Eller når lyset slukkes. Der er mange muligheder.
3. Pjat. :o)
4. Vejrudsigten som styrringsredskab er der derimod vitaminer i. Men styring temperaturen i boliger er jo forlængst løst.
Derimod kan måske f.eks. solvarmeanlæg, lagring af energi i passivhuse osv. gøres langt bedre. Der kan nok osse spares penge når man ved noget om vejret nogle dage frem.
Det bedste eksempe er jo hvis udsigten lover + 25 gr de næste tre dage. I såfald bør indkøb og nedkøling af et større parti øl jo naturligvis helt automatisk gå igang.

Det forekommer mig at du er meget fikseret på det tekniske side af sagen. (Som i mine øjne er ret uinteressant)
Derimod er det vel langt mere interessant hvad du vil have at teknikken skal kunne gøre for dig - og din familie - og dit hus.
Start med at lave en voldgrav med vindebro så svigerfamilien IKKE kan få adgang. :o)
Nu spørger du om hvad du skal bruge af isenkram. Der er efterhånden mange forskellige systemer, ligefra det kendte IHC til mere nørdede løsninger. IHC bygger jo på en central intelligens/styring. Flere andre systemer bygger derimod på lokale enheder der via simpel opsætning sættes til en samlet løsning. Prøv at kikke på disse (der er sikkert mange andre):
http://www.zensehome.dk/
http://www.hometronic.dk/SEEEMS/526.asp
http://www.flex-control.dk/privat/
http://www.smart-house.dk/

En nørdet udgave:
http://www.altomdata.dk/arduino_pro...onik_del_1

Her er et nybygget intelligent hus:
http://www.kildebjergskovvej.dk/

En fremtidsforskers syn på sagen:
http://www.fremforsk.dk/vis_artikel.asp?AjrDcmntId=117

Som andre siger så tror jeg også man skal på med på hvilke områder man lader styringen berøre. Det kan virke smart i dit eksempel nr 3, men det er så bare et ud af utallige situationer der kommer til at afvige fra dagligdagens "skema". Hvis styringen ikke reagerer korrekt i sådanne tilfælde kan det hurtigt blive en hæmsko end en hjælp. Jo mere styring, jo mere flere afvigelser skal du programmere dig ud af. Du må ikke misforstå, for jeg synes også selv det er et meget spændende område.
Vil foreslå at du nedtoner kompleksiteten på de omtalte områder og "nøjes" med det der virkelig kan være en hjælp, såsom tænding af ledelys på gange m.m. En sluk-alt funktion. Lukning af tagvinduer, hvis det regner. "Sikkerheds-sluk" på enkelte stikkontakter. Diverse strøm-spare funktioner.
Derimod ville jeg koncentrere mig om energi- og klimastyringen, som også andre foreslår.

Men os endelig høre mere om projektet, også når det bliver en realitet.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

1. Bluetooth eller wifi er nok de eneste muligheder. Programmeringen og styringen af låsen må du fixe med selv.

2. Interessant detalje. Men hvorfor er der dog vand i badekaret, hvis der ikke er nogen derude?. Hvad vejer en 3årig, eller er det højden det skal føle efter. Det må være muligt med to sensorer. Vægten tror jeg ikke du skal gå efter. Når sensorerne (2 stk) registrere en lav person går ud på badeværelset og der af en eller anden årsag er vand i karet, så skal der tændes en alarm. Det nytter ikke noget at forsøge tømme karet, det tager for lang tid.

3. Den er ikke nem. Hvordan registrere du færre antal personer end normalt. Er det en lyd sensor vi er ude i her. Uanset antallet af personer, så bør baggrunds lyd være afgørende for musik/lys/whatever du nu føler for. Du skal bare lade være med at lave popcorn en aften du er alene, for så vil musikken brage derudaf :-) Du kan mig bekendt ikke registrerer antallet af personer, medmindre de foretager en fysisk registerering, så køkkenet ved hvor mange de er.

4. Den bør være simpel med en udendørs føler på temperaturen.

Mange tak for jeres svar. Super fedt.

Som i sikkert har gættet handler projektet i høj grad om glæden ved at udvikle systemet og få det til at virke, og knapt så meget om det overhovedet er fornuftigt og om det kan "betale sig".

Eksempel: Den famøse sluk-alt-knap i soveværelset. Det burde ikke være nødvendigt at udføre noget så gammeldags som at trykke på en knap for at slukke alt lys i et inteligent hus. Huset burde selv regne ud hvornår alt lyset skal slukkes, baseret på tidspunkt, aktivitetsniveau, ugedag, lokation af beboerer osv. Hvis jeg havde en husholderske hvis opgave var at slukke alt lys når alle var gået i seng, ville han/hun jo blot gå rundt og se om alle have lagt sig og herefter vurdere om det var tid til at slukke lyset. Han/Hun ville vurdere korrekt 99% af tiden.

Er det fornuftigt at bruge resourcer på at udvikle en sådan elektronisk husholderske ? Nej
Ville det kunne lade sig gøre ? Ja - og det er sådan set det sidste svar der i mine øjne retfærdiggører hele projektet. Det kunne da være sjovt.

Det er nok for tideligt at udtænke løsninger på de opstillede senarier i detaljer, og de var også mest tænkt som eksempler. (Jeg antager dog at man ud fra et kamerabillede samt en vurdering af en given persons varmesignatur ville kunne komme med et rimeligt godt gæt på om der er tale om et lille barn eller ej)

Anyhur. Jeg har tjekket de links som kermit nævnte, og jeg er mest til den nørde løsning (artiklen fra www.altomdata.dk)

For at være lidt mere konkret, (og med fare for at jeg nu bevæger mig over i et område som egenetlig burde ligge i et elektronikforum):
1. Jeg etablerer en huscomputer.
2. Denne huscomputer er forbundet til en bus/datanetværk
3. Jeg sætter "dimser" på bussen således at computeren kan sende kommandoer til disse enheder, og eksempelvis sætte spændning på et ben på dimsen som aktiverer en magnetventil.

Det er nødvendigt med en eller anden databus da jeg ellers ville skulle trække rigtig mange kilometer kabler frem til huscomputeren, og instalationen ville fylde hele teknikrummet.

Jeg har tænkt lidt på KNX-standarden, men jeg har ikke brug for inteligens ude i de enkelte dimser hvilket ofte gør KNX-enhederne til "overkill" sådan som jeg lige vurderer systemet.

 

  


 Henning, Lolland

Annonce
Hvis du skal gøre det fordi du kan, og ikke fordi det nødvendigvis er nødvendigt, så gør det rigtigt.

Fokus på personer. det klares ved at indopererer en GPS sender/eller tilsvarende dims i knolden på alle personer. På den måde kan du 100% styre alt, ud fra hvem der er hvor, og hvor de bevæger sig fra/til. Du behøver ikke tænke på om de er høje/lave/alder eller køn. Du ved præcis hvem de er, og hvad deres behov er. Du skal blot foretage en prioritering, når flere personer befinder sig i samme område. Her vil jeg tro, for husfredens skyld, at konen får første prioritet.

Alle "døde" dimser kan styres uden noget problem. Det er blot et spørgsmål om keativitet. Det er de individuelle behov/krav som er virkelig afgørende for mulighederne.
Er da med på at det er spændende og at den eneste grund til at gøre det, er at man kan.

Mener bare at man hurtigt kan blive træt af et sådant system, hvis der er for meget overkill, der alligevel ikke fungerer helt optimalt.
En mandag morgen. Kl er 8. Der ligger en person i sengen. Er vedkommende syg? Har fri eller slet og ret sovet over sig?

Der er SÅ mange faldgruber.....

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

du skal bare trække dobbelt PDS rundt i alle mure osv, så er du relativt fremtidssikret

1: du skal bruge en bluetooth enheder der reg. hans telefon. Det bruges allerede i dag i kbh lufthavn for at reg hvor lang ventetid der er i security.

2: du skal bruge en IR føler af samme slags som der bruges til alarmer. de registrerer størrelsen på barnet / kæledyret. så har du en funktion der ved et givet signal åbner for den magnetventil du har til at lukke for vandet i badekarret

3: se #2 og tænk dig til en løsning der bruger samme enheder

4: du parser data fra weather.com og bruger noget a la DEVI fra danfoss til styring. det gøres normalt via GSM eller ethernet, men mon ikke du kan (hvis du får API fra danfoss) lave noget selv..

/cs

@csteinod

Fedt ! Når du foreslår et dobbelt PDS skal de så forstås som en streng til husstyringen og en streng til alm. internettrafik ? Vil du foreslå Cat6, jeg kommer jo nok til at kable i nærheden af 240v mv.


Jeg har i øvrigt googlet lidt på alt dette og jeg tror at det nemmeste (og hurtigste) er at lave et seperat ethernet til selve styring og så placere nogle SBC'er (Single Bord Computer) rundtomkring i huset. Til disse kan jeg så tilslutte alm. USB-udstyr og/eller andre enheder (Eksempelvis One Wire sensore)

Det burde give et billigt og åbent setup som nemt kan udviddes og jeg ville kunne bruge simple og billige enheder.

En billig SBC kunne eksempelvis være denne  http://www.newit.co.uk/shop/proddet...lug-Server




 



 Henning, Lolland

Jeg stod af ved dobbelt PDS, hvad er det?

Jeg går lidt med samme tanker som HLolland. Jeg vil gerne fremtidssikre huset med henblik på alverdens styring af det ene og andet, men på nuværende tidspunkt ved jeg ikke hvad.

Og jeg gør det fordi det er sjovt
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også