Hjælp til korrespondance og krydsafbryder

Hej Alle,

Jeg har 3 gamle stikkontakter i en lang gang som skal udskiftes til nogle moderne fuga.

Der er 3 kontakter:

1. Korrespondance
2. Krydsafbryder
3. Korrespondance

Min udfordring er følgende:

Krydsafbryderkontakten har 4 stk. røde ledninger!! Hvordan forbinder jeg disse i den nye kontakt?

Jeg har taget billeder af de 3 gamle og de 3 nye kontakter, så det er nemmere at se udfordringen end at skulle skrive mig ud af det :-)

Hvis jeg kunne få hjælp til om jeg forbinder de 3 nye kontakter korrekt, vil jeg være meget taknemmelig, da jeg indtil nu har brugt meget lang tid på at få det til at virke. Men desværre så kan alle 3 kontakter ikke uafhængigt tænde og slukke for lyset.

På billederne af de 3 nye kontakter har jeg skrevet et løsningsforslag.

Hvis du opdager en fejl i mine løsningsforslag må du gerne skrive hvad jeg skal bytte om på

På forhånd mange tak for hjælpen.

Redigeret da billederne ikke kom med

Korrespondance 1 gammel        Korrespondance 1 ny

2. Krydsafbryder gammel                              2. Krydsafbryder ny

3. Korrespondance gammel                     3. korrespondance ny
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Daniel p på 10 nov 2010 22:16
og billederne ?
Tak ja de kom ikke med i første omgang men har nu fået indsat dem :-)
Det er ikke videre nemt at vejlede dig, da vi ikke ud fra farven kan afgøre, hvad der er fase m.m. og da slet ikke når farverne ikke synes at gå igen kontaktstederne imellem.
Kik evt. her:'
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php

og få fat i et måleinstrument så du kan finde ud hvilken der er fasen.

mvh
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej BS,

Mange tak for dit input.

Jeg må prøve mig frem med de røde ledninger i krydsafbryderen.

Jeg har lige sat nær billeder af de gamle kontakters bagside på for at vise at der på korrespondancen 1 og 3 er P i øverste venste hjørne - dvs. forbundet med blå ledning på 1 og lys/hvid på 3.

Korrespondance 1 - gammel   Krydsafbryder - gammel        Korrespondance 3 - gammel 

Derfor vil jeg forbinde de nye kontakter på følgende måde:

Korrespondance 1                 Krydsafbryder                     Korrespondance 3

Virker ovenstående ikke rigtigt?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Jo det virker rimeligt nok.

Og ja, de røde er det bare med at prøve sig frem.

mvh
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Mange tak for dit hurtige svar - jeg prøver igen :-)
Hvis de røde ledninger til krydsningsafbryderen kommer i to rør er du godt på vej til at montere dem rigtigt, nemlig det ene sæt til 1 og 2, det andet sæt til 3 og 4.
Hvis du ikke kan se hvor de kommer fra må du sørge for at have rigeligt med sikringer, forkert montage giver kortslutning.
Hej akselj,

Tak for svar - Jeg har målt med pol søgeren at 2 af de 4 røde er strømførende, så dvs at de skal i 1 og 3. De resterende i 2 og 4. Derved er der jo kun 2 muligheder for de sidste 2 røde ikke strømførende ledninger alt afhængig om de er fra korrespondance 1 eller korrespondance 3. :-)
Skrevet af akselj på 11 nov 2010 15:42
Hvis de røde ledninger til krydsningsafbryderen kommer i to rør er du godt på vej til at montere dem rigtigt, nemlig det ene sæt til 1 og 2, det andet sæt til 3 og 4.
Hvis du ikke kan se hvor de kommer fra må du sørge for at have rigeligt med sikringer, forkert montage giver kortslutning.

Øh Nej..

Forkert montage kan ikke give kortslutning, men blot gøre at det ikke virker..

Man kan kun kortslutte mellem nul og fase - og nullen er ikke tilstede i krydsningsafbryderen ..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

I kan også kigge her under andet http://www.rodehvam.dk/
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis