Reparation af knækket beslag til sallingshorn

Hej

Jeg har været så uheldig at knække den ene holder på masten til sallingshornene. Jeg tror holderen er lavet af aluminium.

Kan det lade sig gøre at lime det med en eller anden form for "superlim", så det kan holde til de påvirkninger, et sådan beslag bliver udsat for, eller er der andre reparationsforslag?

Mvh Handymanden


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke den tæret for meget kan den tik svejses.. der er intet lim der holder.

Jeg ved ikke om der er nogen der kender en svejser i området for dit postnummer.

Ellers skal du finde et riggerværksted som har kontakter til sådanne håndværkere.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

For at kunne Tig svejse i aluminium skal emnet være helt rent.
Og det er dit jo just ikke. Det har været udsat for vejrets påvirkninger.
Og jeg tvivler på, at det kan slibes helt rent.
”Gammelt” aluminium er noget møj at svejse i.
Jeg siger ikke, det ikke kan lade sig gøre, men jeg ville aldrig turde stole på, at det kan holde optimalt.
Selve brudfladen er ren, så det burde vel være muligt at få udført en holdbar TIG-svejsning." height="20" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/doze.gif" width="20">

 

Det er ikke nok at brudfladen er ren. Det omgivende materiale skal også være det.
Jeg har haft problemer med at svejse i nyt profil alu, der har ligget på lager ude under halvtag.
Selv om svejse området var gjort omhyggeligt rent. Hvilket er et must - især for alu.

Urenheder går ind i metallerne. Bare spørg enhver der har Tigsvejset i rengjorte brugte rustfaste materialer fra et slagteri.
Det stinker af h…. til.

Dertil kommer at du her har en ikke ret lang svejsesøm, og alu svejsninger er i forvejen ikke specielt stærke.
Køb et nyt.
Mange tak for svarene.
Jeg bliver tilsyneladende nødt til at opgive mit lille reparationsprojekt og istedet forsøge om jeg kan finde et nyt/brugt beslag.

 

Annonce
Hvis ikke man kan svejse det ordenligt, giver det sig selv.. "slidt" alu forsvinder når de prøver at svejse..

Hvis en svejser siger det han laver er okay og du selv kan se det er i orden så er det i orden..
MÅske du skulle forebygge at det bliver ødelagt igen.. den må jo komme noget træthed i metallet.

Jeg har sejlet 10 år med et svejset alu beslag der holdt bommen på en 6 meter sejlbåd.

Men ellers skal du sende billeder til John Mast i Ishøj.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvad er det for en båd?
Venlig hilsen Jesper
Båden er en Solus 24. Jeg har desuden set flere L23´ere med samme beslag til sallingshornene.
Mvh Svend

 

Selvfølgelig kam det Tig svejses
det skal bare skærpes lidt op og være 100% rent (har gjort noget tilsvarende et par gange)

Ellers må du få en rustfri smed til at lave dig et nyt

Og går det helt i hårdknude ,sender du det til mig så skal jeg laveet nyt i rustfri

Tim  
 
Og førøvrigt
er jeg næsten 100 på at L 23 sejlerne køber nye beslag til salling horn hos John Mast

Tim  
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis